pondělí 25. května 2015

Smrkový sirup na kašel

Tak už mám taky naloženo :)

Sezona smrkového sirupu vrcholí, tady v Praze už je po ní. V sobotu jsme se proto zamysleli, které z přátel bydlících za Prahou, bychom mohli navštívit a spojit příjemné s užitečným. Strávit příjemné odpoledne na zahradě, natrhat dostatek nezaprášených smrkových výhonků... :) Operace se zdařila, odpoledne bylo skvělé, děti dováděly na pískovišti, nadšeně zalévaly zahrádku, smrku jsem nasbírala taky dost a jako bonus jsme dostali skvělé grilované maso.
Teď už jsou výhonky v lahvi a za 14 dní bude sirup na kašel.





Jak na něj? Postup je následující.

Nasbíráte dostatek mladých smrkových výhonků. Musí to být ty měkoučké, jemňoučké, dlouhé max. 5 cm. Já jsem natrhala asi čtvrt papírové tašky z Lidlu (pro představu), ale může to byt mnohem, mnohem víc. Výhonky operte, nechte oschnout.
Dál potřebujete cukr krystal (já jsem dala tmavý třtinový, ale jde to samozřejmě i s obyčejným) a bio-citrony. Klasické bych nedávala, kůra se bude v sirupu macerovat a nechcete to mít samý pesticid. Kupuju je obvykle v Lidlu. A velkou zavařovačku nebo i víc (3-5 l).

Do sklenice pak naskládám několik cm silnou vrstvu výhonků, důkladně posypu cukrem a položím několik plátků citronu. Takhle vrstvím až do vrchu, poměrně dost pěchuju, ale ne zas nějak drasticky.
Naplněnou lahev umístím na teplé slunné místo na cca 14 dní. Nakonec sirup přecedím přes utěrku a sliju do malých vymytých lahviček nebo skleniček. Jakmile se lahvička otevře, musí se rychle spotřebovat, protože sirup není nijak konzervovaný. Proto ty malé nádobky. Loni jsem si koupila 100ml plastové lékovky se šroubovacím uzávěrem, letos použiju obyč jogurtové skleničky.




Sirup nám vydržel uložený ve sklepě celou zimu.

Užívá se na suchý kašel a průdušky, v podzimních plískanicích se může dávat preventivně lžíce ráno, samotný nebo rozmíchaný ve vodě. Chutná výborně :) Při suchém kašli ho ráda dávám na noc.
Na vlkhký kašel a odhlenění zase nejvíc miluju tymiánový.

Moje letošní výhonky byly už poněkud "přezrálé", měly by být mladší, světlejší. Tak uvidíme. To nejhorší, co se může stát, je, že sirup nebude moc fungovat a poslouží jen jako obyč sirup na pití. Tak jako tak je super :)
Jestli už u vás jsou výhonky moc tmavé a dlouhé, založte návod na příští rok. Stojí za to.

A poznámka nakonec - není to můj nápad, recepisů a návodů koluje po internetu spousta. Nevím už, u koho jsem ho ulovila loni, tak nemůžu sdílet zdroj. Snad autor odpustí...

No a první úkol můžu odškrtnout - třetinu letošní části č. 41 :)

6 komentářů:

  1. Jitu, moc díky - recept zakládám, v zimě mě suchý kašel pěkně potrápil :-( . Možná ještě stihnu výhonky u našich :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Jé, to je super! Zkusím ještě nějaké výhonky najít, jen se budeme muset vydat někam dál od domova, dál od města.

    OdpovědětVymazat
  3. Mohla bych se zeptat na tymiánový sirup? Mám na zahradě tymián a nevím jak na to:-D
    Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budu ho vyrábět tak za 2-3 týdny, až ještě trochu povyroste tymián. Postup sem určitě dám :)

      Vymazat
  4. tady jsem úplně náhodou objevila návod na smrkový med http://myhappyangels.blogspot.cz/ (doufám, že nevadí vložený odkaz) - už včera jsem poprosila kamarádku, jestli by mi mohla o vikendu na vysočině natrhat smrkové výhonky, snad tam budou ještě sběratelně mladé

    OdpovědětVymazat
  5. infonya sangat menarik...
    mantap...
    salam sukses...

    OdpovědětVymazat

Děkuju za návštěvu a za komentář :)
Všechny reakce mě moc těší a podle možností se snažím i odpovídat.