pondělí 3. září 2012

Mýdlový sliz


Mýdlový sliz je jeden z nejgeniálnějších nápadů, se kterými jsem se v poslední době setkala. Je stoprocentně biodegradabilní, nevyvolává alergie, dobře pere, nemá agresivní chemickou vůni a stojí pár korun :) Jedinou nevýhodou je, že si ho musíte vyrobit sami. Ale příprava je blesková, nevyžaduje žádné spaciální suroviny ani nástroje a zvládne ji při troše snahy i průměrně zdatná cvičená zebra ;) Takže směle do toho, půl je hotovo :)

K čemu mýdlový sliz slouží a jak se používá?
Mýdlový sliz se hodí na praní prádla z přírodních materiálů. Dobře si poradí s u veškerou běžnou špínou při praní na 40°C a víc. Můžete ho bez obav použít na bílé i barevné prádlo. Neobsahuje žádná bělidla ani optické zjasňovače, takže barvy nevyblednou jako při používání univerzálních prášků. Na druhou stranu, pokud jste milovníci bílé bělejší, možná pro vás bude praní v mýdlovém slizu ze začátku trochu nezvyklé.
Dávkuju 250 – 500 ml slizu podle míry zašpinění prádla přímo do bubnu pračky. Nepoužívám aviváž. Místo ní dávám do posledního máchání ocet nebo kyselinu citronovou a pár kapek éterického oleje (tea tree, levandule nebo moje nejoblíbenější vůně Litsaea cubeba, ale jde použít jakýkoli). Kyselá složka neutralizuje případné zbytky mýdla a solí vysrážených z vody a prádlo tak pěkně změkne. Dávkuje se podle tvrdosti vody. Octa dávám cca 50 ml, vodu máme měkkou. Pokud je prádlo moc tvrdé, dali jste málo. Pokud je i po uschnutí cítit, dali jste moc :) Kyselinu citronovou jsem začala používat, protože nejsem zrovna fanda octového aroma. Míchám cca čajovou lžičku kyseliny na 200ml vody (jde použít i vyšší koncebntrace chce to vyzkoušet) a do pračky liju cca 50 ml. Prádlo je úžasně měkké. Škoda jen, že se éterický olej během sušení vyvětrá... :( Teď už nic jiného nedávám. A co jsem přestala používat aviváže, tak mi jejich vůně nejen neschází, ale naopak dost vadí.
Větší skvrny je dobré co nejdříve vypláchnout a namydlit žlučovým mýdlem.  Koupíte ho ve většině drogerií. Já kupujiu obyčejné v DM asi za 13 Kč. Vyhnete se tak utrácení peněz za chemikálie na odstraňování skvrn a můžete mít dobrý pocit, že jste udělali něco dobrého pro Zemi. Mně kombinace žlučového mýdla a mýdlového slizu vyprala zatím úplně všechno krom několika skvrn od zaschlých banánů a zaschlých fleků na plenkách. Zkušenost ukázala, že co nevypere sliz a žlučák, to nezvládnou ani silnější dryáky. Takže už je doma ani nemám...
Dobře se taky osvědčilo citrusové mýdlo Imse Vimse, které můžete koupit v plenkových e-shopech.
K bílému prádlu můžete jako bělidlo přidat sůl na skvrny. Levnou a dobrou koupíte v DM, mnohem dražší, ale ne lepší, koupíte v plenkových e-shopech. Nejlevnější variantou je koupit čistý perkarbonát sodný. V případě, že ho chcete využít i při teplotách pod 50°C, je třeba přidat ještě aktivátor TAED. Dávkuje se v množství cca 3 – 5 g TAED na 100 g perkarbonátu. Sůl na skvrny i perkarbonát se sype do kastlíku na prášek na praní. Perkarbonátu dávám k bílému prádlu polévkovou lžíci.
Všechny tyhle obskurní chemikálie kupuku ve Fichemě (sekce Chemikálie, ekologické praní) nebo v Kutilově. Ale myslím, že jsem ho zahlédla i v nějakém plenkovém e-shopu.
Na syntetické materiály se mýdlový sliz nehodí. Třeba fleece po něm víc žmolkuje a zhorší se jeho schopnost propouštět vodu, funkční prádlo může "znefunkčnět". Mýdlový sliz se nehodí na praní plínek z mikrovlákna a fleecu stejně jako na pratelné separačky, protože snižuje jejich nasákavost. Plínky tak pojmou míň, separačky se zalepí a tekutina po nik sklouzne, místo aby se  vpila. Naopak flísáčkům sliz nevadí. Sice trochu sežmolkují, ale to je jen estetická záležitost. Nižší nasákavost je u nich naopak spíš ku prospěchu věci :)


Co budete na výrobu mýdlového slizu potřebovat?
  • kostka mýdla s jelenem, marseillské mýdlo nebo jakékoli jiné mýdlo na ruční praní 
    • vyzkoušela jsem jelena a Lanzu, perou stejně, ale Lanza mi hezčeji voní
    • mýdlo s jelenem má 180g, u ostatních mýdel podle toho případně přizpůsobte dávkování

  • 100 - 200ml krystalické sody
    • opravdu to musí být soda krystalická, prací. S jednou sodou to nefunguje :)
    • obojí kupuju v Tetě, ale mají je i v jiných drogeriích a ve větších supermarketech
    • soda je opravdu krystalická, i když ji odměřuju na objem (pomocí kelímku). Je to rychlejší :)


Množství sody dejte podle tvrdosti vody, čím tvrdší, tím víc. Na pražskou středně tvrdou vodu dávám kolem 150ml. Pokud máte hodně tvrdou vodu, nebojte se dát klidně 250ml. 
Poměr nemusí být laboratorně přesný, spíš tak od oka, jak to vyjde. Mýdlo je hlavní složka, soda změkčuje vodu a usnadňuje prací proces. Pokud je sody málo, mýdlo nebude dostatečně mydlit a prádlo se nevypere. Pokud je jí příliš moc, prádlo může zbytečně zašednout. Chce to najít svůj optimální poměr - viz dále.

  • miska na rozpuštění sody - používám cca 1,5 litrovou plastovou misku, co mám v kuchyni
  • odměrka nebo 200 ml kelímek na odměření sody - používám odměrku od pracího prášku, kelímek od šlehačky, jogurtu apod., prostě co je po ruce. Jsem líná vytahovat váhu, proto udávám množství v ml
  • kbelík cca 10 litrů
  • šlehací metla nebo ruční šlehač
  • horká voda
  • nádoby na skladování mýdlového slizu – ideální jsou velké lahve od pracích prostředků nebo aviváže


 Postup
  • Nastrouhejte mýdlo s jelenem do kyblíku (je jedno, jestli najemno nebo nahrubo), zalijte cca litrem vroucí vody a míchejte, až se mýdlo rozpustí. Trvá to tak 5 minut. Hoblinky mýdla se nejdřív slepí do chuchvalce, postupně rozpustí a dělá to hodně mydlinek. Používám ruční šlehač, je to pohodlné a rychlé. Metly stačí pak jen opláchnout.
  • Mezitím si v misce rozpusťte krystalickou sodu v cca půl litru teplé vody. 
  • Když je obojí rozpuštěné, přilijte sodu k mýdlu a šlehejte. Směs by měla okamžitě začít houstnout do konzistence pudinku.
  • Postupně přilívejte studenou vodu až do cca 10 litrů a pořád šlehejte   
  • A až je to celé hotové, nalijte hotový sliz do flašek a je hotovo.
  • Před každým použitím nádobu dobře protřepejte - sliz má tendenci tuhnout a u dna se vylučuje řidší část. Při promíchání zase zřídne a dobře se nalévá. Ze začátku se zdá, že to vůbec protřepat nepůjde, ale c nejde silou,jde ještě větší silou :)

38 komentářů:

  1. Ahoj, super blog! ;) Mela bych dotaz. Pouzivam ty papirove separacky, ty by se take nemeli prat ve slizu? A k tomu vycichnuti eterickych olejicku pri suseni. Myslis ze by vadilo nakapat par kapek do postrikovace s vodou a nastrikat tim pradlo pri zehleni?

    A jeste bych mela tip na dalsi prispevek. Nechce se ti napsat jake mas zkusenosti s pranim skvrn? Co se ti nejlepe osvedcilo treba na mastny fleky, na travu, boruvky, cokoladu a tak? ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, díky za pochvalu :)
      Separačky peru ve slizu s plínkami, je to v pohodě. Jen fleecové peru zvlášť. S tím olejíčkem nevím, co by to udělalo. Jednak se nemísí s vodou, možná by to mohlo udělat mastné flíčky, a i tak by to časem vyvětralo. Osvědčené řešení je dát něco voňavého do skříně s oblečením. Já tam mám sáček s levandulí, moje babička mívala dřevěné kuličky napuštěné oblíbenou vůní.
      Se skvrnami zatím nemám moc zkušeností, prcek je ještě malý, tak se tolik nezamaže. Ale hádám, že za rok touhle dobou bude o čem psát :D

      Vymazat
    2. Ja mám levandulový olejíček v ostřikovači z Ikey. Na plnou lahev vody dávám 3-5 kapek oleje. Používám na prádlo i jako osvěžovač vzduchu - v místnostech s kobercem nebo stříkám nad postel/přehoz. :)
      A flíčky to nedělá na prádle ani když tu a tam omylem postříkám i zeď.

      Vymazat
    3. Aha, to vypadá dobře. Vyzkouším :) Díky za tip :)

      Vymazat
  2. Sice trochu opožděně... ale dík za komplexní článek s konkrétními čísly:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj,

    super blog pilné ženy!
    Jen jsem se ještě chtěla zeptat, jak a kam dávkuješ sliz v případě praní s předpírkou?
    Pokud peru velmi špinavé doktorské oblečení, tak dávám sliz přímo do pračky a do příhrádky pro hlavní praní přidávám sůl na skvrny.
    Myslíš, že by byl problém, kdybych sůl na skvrny i sliz dala dohromady do příhrádky a sliz na předepírku přímo do bubnu?

    Díky,
    GJ

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, předpírku moc nepoužívám, prádlo není obvykle tak špinavé, aby to bylo třeba. Takže ani netuším, jak to ta moje pračka dávkuje a jak to funguje s tekutými prostředky. Ale asi bych nalila trošku slizu na předpírku a celou dávku i se solí na skvrny na hlavní praní. Nevím, jestli se po předpírce voda nevypustí a nenapustí nová. To by se pak prádlo pralo v hlavním cyklu skoro jen čistou vodou.

      Vymazat
  4. Super článek, jinak úplně souhlasím s tím, že co nevypere žlučák a pak sliz, tak nevypere už vůbec nic. Já mám už děti trošku větší a na cokoliv používám žlučák, je potřeba se na skvrnu vrhnout co nejdřív a pak z oblečení dostanu i skvrny od ovoce.

    OdpovědětVymazat
  5. Wow, tož nějaký takový blog - článek jsem hledala už dřív:D PS:Sliz a žlučák naprostý souhlas. Teď dělám výbavu pro mimi a řeším fleece:D takže super! Víceméně sestavu plen dělám tak, že se vyhýbám fleecu v plenkách. Ale teď jsem řešila svrchňáčky. A napadlo mě něco podobného - zde vlastně nenasákavost by ani tak neměla vadit. Ovšem jestli to nedělá tu nepropustnou vrstvu ze všech stran - tudíž, jestli se ve fleecových svrchňáčcích mimi nezapařuje jak ve starých igelitových....toť otázka. Ale od pohledu (a mnoha kladných reakcích) jsem se zamilovala do PUL od Haipa-daipa, kde je fleecový pouze okraj. A zde to vidím ryze pozitivně (tak, jak píšeš).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne-e, není třeba se bát :) Propustnost fleecu se trochu sníží, ale ne citelně. Do igelitu to má pořád ještě daleko :)

      Vymazat
  6. Dobrý den, mě by zajímalo, co znamená poslední máchání? Já většinou zapnu pračku a vrátím se, když je dopráno :) Kam se přesně ocet lije a v kterou dobu praní? Mám elektronický displej, takže nepoznám, ve které fázi pračka je...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nechám projet celý prací cyklus a když je hotovo, pouštím ještě jedno máchání s odstředěním navíc a tam právě dávám ten ocet nebo kys. citronovou. Ale můžete ho nalít i do nádržky na aviváž a pračka by si ho měla vzít ve správnou chvíli sama. Těch máchacích cyklů je při každém praní několik a pračka si aviváž vezme až při tom
      posledním.

      Vymazat
    2. Dobrý den, chystám se vytvářet sliz a nejsem si jistá sodou. Mám práškovou a té se prý má dávat až 3x méně než krystalické. Vy v popisu uvádíte sodu krystalickou a dáváte jí jen 100-200 gramů? Děkuji za odpověď.

      Vymazat
    3. jj, dávám krystalickou, u nás práškovou neprodávají. Takže bohužel neporadím :-/

      Vymazat
  7. Dobrý den, moc děkuji za ucelené informace na tomto webu. Chci se zeptat, v čem perete věci, které se v mýdlovém slizu prát nemají (např. plenky z mikrovlákna, z fleesu). Předem díky za inspiraci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dávám je bokem do PUL sáčku a peru ve Froschi (ten mám na všechno naše prádlo, kupuju na pemi.cz). Je ekologický a pere dobře, jse s ním spokojená. A ten na bílé prádlo navíc krásně citronově voní. Nechám plenky vymáchat a pak přihodím další barevné věci, co taky peru na 60 (synkovy trenky, ručníky... vždycky se tu něco najde)

      Vymazat
  8. Dobrý den! Máte krásný blog, nádherně šijete a prostě vše, co zde píšete je super a zajímavé! Mýdlový sliz a obdobné nápady na vedení ekologické domácnosti jsou úžasné a jsem všemi deseti pro. Ale nedávno jsem četla několik příspěvků k eko praní a údajně právě mýdlový sliz několika lidem zničil pračku a ani neředěný ocet není vhodný zvláště na gumové části a těsnění v pračce, které naleptává. Nevím, co si mám o tom myslet. Chtěla jsem se proto zeptat na Váš názor (máte jistě dlouhou zkušenost a třeba i několik postřehů od jiných). Co si tedy o tom myslíte? Popř.jak vaše pračka spolupracuje s mýdlovým slizem a jaké jsou v tomto směru Vaše zkušenosti. Předem moc díky a přeji hodně štěstí a spoustu nových šicích i jiných nápadů. Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, moc děkuju za pochvaly :)
      S mýdlovým slizem je to složité. Někdo na něj nedá dospustit, někdo si ho do pračky už nepustí. Peru v něm plínky už na druhé dítě a žádné ničení pračky jsem nezaznamenala. Ostatní prádlo peru ve Froschi, tak možná je to tím střídáním. Spíš bych ale řekla, že to bude souviset s tvrdostí vody. V tvrdé vodě se mýdlo špatně rozpouští a vytváří povlaky. Je třeba přidat víc sody na změkčení vody, aby k tomu nedocházelo. Takže osobně bych přičetla ty špatné zkušenosti špatnému poměru mýdlo/ soda vzhledem k tvrdosti vody. Ocet by, myslím, vadit neměl. Těch pár polévkových lžic, které se použijí do máchání, nezmění pH natolik zásadně, aby to mohlo mít větší vliv než jiné chemikálie, které se běžně používají. Ale je to můj názár, tak je třeba to brát :)

      Vymazat
  9. Dobrý den, díky moc za přehledný návod. :) Chtěla jsem se zeptat ohledně skvrn a žlučového mýdla... špinavé plenky ihned potřít mýdlem, skladovat ve vodě (v případě mokré varianty, v případě suché varianty netuším) a po 2-3 dnech hodit do pračky spolu s mýdlovým slizem? Jak ale se skvrnami na bodýčkách apod.? Taky ihned potírat a dát do jiné nádoby s vodou nebo stačí potřít až těsně před praním, tedy po tom, co cca 2 dny leží v koši na prádlo? Díky za odpověď! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skvrny na plenkách potřu žlučovým mýdlem, trochu promnu a hodím do koše na plenky (skladuju na sucho). Pokud dítě jedno něco, co vím, že se dobře pere, dávám do koše plínku rovnou tak, jak je. U banánů, mrkve, řepy a podobných barvících věcí si to netroufnu a předepírám :)
      Skvrny na oblečení řeším podle toho, za jak dlouho budu prát tu konkrétní várku. Buď stejně jako u plenek a obleček nechám na umyvadle do praní, nebo přeperu, nechám uschnout a dám do koše k ostatnímu prádlu na praní.

      Vymazat
  10. Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, sliz jsem vyrobila, ale nevím kde se stala chyba. Mám ho v konzistenci aspiku , musím ho ' ukrajovat', vůbec nepripadá,že bych ho nalévala. Na dně nádoby stojí tekutina a mícháním se nespojí. Jsou to dvě hmoty, tekutá a rosolovitá´| ztuhlý puding|. Děkuji seniorka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jejej, moc se omlouvám, že jsem neodpověděla. Někdy se to stane. Obvykle pomůže důkladně protřepat (mně musí pomoci manžel). Když to nepomůže, tak holt ukrajovat a příště dát víc vody. Ale to jste za tu dobu už asi taky zjistila... :-/

      Vymazat
  11. Dobrý den Jitko,
    tento měsíc jsem se také odhodlala a vyrobila si svoji první dávku slizu. Povedl se dobře. Předtím jsem prala v mýdlových ořeších a k bílému prádlu a plenám jsem vždy přidávala bělící sůl (perkarbonát sodný, PUER od Tierra Verde) proti šednutí. Myslíte si, že je nutné sůl přidávat i k mýdlovému slizu, když peru bílé prádlo? Zdá se, že poměr mýdlo/krystalická soda ve slizu mi funguje - prádlo je vyprané. Vždy jsem zatím dala i ten bělič, tak nevím, jestli by začalo šednout bez něj nebo ne.
    Díky za odpověď i blog.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě můžete použít perkarbonát i se slizem. Kdyby prádlo šedlo, většinou pomůže ubrat trochu sody při míchání. Chce to vychytat, aby to bylo tak akorát vzhledem k tvrdosti vaší vody.
      Perkarbonát pořiďte příště na fichema.cz nebo kutilov.cz Složení je totéž a ušetříte peníze na příjemnější věci, než je praní ;)

      Vymazat
  12. Dobrý den, moc děkuji za návod. Konecně se i mně dílo podařilo. Problém byl v tom, že místo sody krystalické jsem dávala jedlou a myslela si, že je to to samé, jen v jiné formě, ale ono není. Každá má jiný chem. vzorec.Chtěla jsem se zeptat, proč neperete v mýdlovém slizu všechno prádlo? Myšleno barevné a převážně bavlněné?Já v něm prala všechno, ale jen z té první várky a zdá se mi to v pohodě. Ptám se pro to, zda v tom barevném a černém není přece jen nějaké uskalí.Děkuji
    Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heuréka :)
      Na barevné sliz někdy použiju, někdy ne. Záleží, co je ve várce. Většinou tam ale jsou i nějaké syntetické věci, fleecové mikiny, sportovní oblečení a pod. a tomu sliz nedělá dobře. Takže spíš proto.
      Taky jsem dřív vyčetla, že sliz dobře pere až při vyšších teplotách a já barevné peru na 40 nebo i jen na 30. teď jsem ale párkrát zkoušela prát barevné se slizem na těch 40 a vypráno bylo srovnatelně jako když dávám Frosch. Takže možná začnu třídit prádlo trochu jinak, aby mi vycházely ty syntetiky k sobě bez ohledu na barvu (obvykle nebarví) a budu prát ve slizu i barevné.

      Vymazat
  13. úžasné, díky moc za link na fichemu, maj super levny arganovy a jojobovy olej! Mám dotaz, proč sliz a ne prášek? myslím jen smíchané mýdlo se sodou bez zalití vodou. díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nakupuju teď v poslední době víc na Kutilově, ale oba ty e-shopy jsou fajn :)
      proč tekutý? Vzala jsem to logicky - z jedné kostky mýdla udělám 10l slizu, a ten vystačí na cca 30-35 dávek. Když jsem četla, kolik se má dávkovat na sucho, vyšla mi daleko větší spotřeba. A proč dávat víc, než je třeba, když mi sliz pere dobře?
      v poslední době v něm peru i běžné barevné prádlo na 40 a tam bych se bála, že se nebude mýdlo rozpouštět dostatečně rychle. Ale jsou to spíš mé dojmy než že bych to měla nějak hlouběji nastudované.

      Vymazat
    2. aha, děkuju. Asi vyzkouším alternativně "instantní sliz" - budu skladovat v prášku a před použitím v hrníčku zaliju. Nějak mi představa skladování doma 10l slizu nedělá dobře :) ale spíš kvůli prostoru. Marseilské mýdlo mám nakoupené tak se těším na experimentování :)

      Vymazat
  14. Ahoj, díky moc za info o slizu. Používám pár měsíců a narazila jsem na "problém". Můžu ve slizu prát péřovou bundu? Nabo jak ji vůbec vyprat a neriskovat? Díky moc za tipy,Iva

    OdpovědětVymazat
  15. Dobrý den:-)
    Taky moc děkuju za užitečné rady ohledně praní v mýdlovém slizu. Mám takový dotaz, snad se nebudu opakovat:když budu prát klasické čtvercové plíny na 60 st.v mýdlovém slizu, můžu k ním přidat i PUL svrchňáky? Nebo to bude mít špatný vliv na ten materiál svrchňáků?
    Děkuji za odpověď.

    OdpovědětVymazat
  16. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  17. Ahojte, v pracím slizu peru 2 roky,a misto aviváže použivam zředěný 1 ku 1 ocet.Začala jsem ale zjištovat,že některé věci se natáhly a to dost.Mrzimě to a nevim co stim,vim že ocet se sodou děla chemickou reakci a používá se na čištění odpadu,tak třeba je to tím....nevíte co s tím?




    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím si, že mýdlový sliz je super věc, který vyčistí vaše věci úplně dokonale. Já používám na praní aktuálně výrobky z Eurona by Cerny. Vůbec se to nedá srovnat s běžnými pracími prášky. www.topkatalogy.cz a www.r-club.webnode.cz

      Vymazat
    2. Mám podobnou zkušenost Za mě Eurona určitě super. Super tipy na dárky. www.topkatalogy.cz

      Vymazat
  18. Chystám se na výrobu prášku doma. Udělám asi mydlovy sliz , ale zaujalo mě i toto http://www.czechzerowaste.cz/post/138610529338/diy-prací-prášek. Co vy na to? Lip by se to asi skladovalo :-) Terka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Po internetu běhá několik různých návodů na domácí prášek na praní. Pořád promýšlím, jestli vyzkoušet. Mně osobně přijdou lepší návody od Home-made.cz. V tomhle mi přijde hrozně moc sody.
      Na skladování to bude stopro lepší než sliz, to je jasné.

      Vymazat
  19. Mydlový sliz si vyrábam už dlho, pričom pri praní mnoha škvŕn si ho neviem vynachváliť, najlepšie vychádza z www.pgchem.sk, zatiaľ spokojnosť.

    OdpovědětVymazat

Děkuju za návštěvu a za komentář :)
Všechny reakce mě moc těší a podle možností se snažím i odpovídat.