čtvrtek 27. září 2012

Domácí přesnídávka bez cukru

Dostala jsem od švagrové jablka ze zahrady. Spoustu jablek. Tak jsem se pustila do přesnídávek pro Vojtíka. Hrozně ráda zavařuju. Nemám s tím zatím moc zkušeností, ale tu činnost prostě miluju. Vzhledem k mojí profesi (jsem učitelka) nemám moc často příležitost pokochat se výsledky svého snažení. Když se ale večer po celodenním zavařování totálně utahaná a ublemcaná koukám na seřazené skleničky, jsem se sebou vždycky hrozně spokojená. Loni jsem zavařovala meruňkovou a meruňkovo-limetkovou marmeládu. Letos jsem dělala jahodovou, mátový sirup s limetkami a bezinkový med. Myslela jsem, že pro letošek je konec. Ale nebyl a takhle to dopadlo :)


Největší problém byl se sehnáním vhodného receptu, protože většina receptů je plná cukru, pudinku nebo jiných nesmyslů. Nakonec jsem to udělala po svém a jsem dost zvědavá, jak se osvědčí :) Tady je můj postup:
Potřebujete jablka, menší množství jiného ovoce na ochucení (cokoli je po ruce, v nouzi poslouží trocha domácí marmelády), skleničky a víčka. Toť vše. Žádný cukr, konzervanty ani jiné věci, které nejsou zrovna to nejlepší pro prťata.
Oloupaná a vykrájená jablka jsem dala do většího hrnce, podlila trochou vody (asi do výšky 5 cm) a pod pokličkou dusila do hodně měkka (asi půl hodiny, ale možná by stačilo i míň). Občas jsem postupně se rozvařující jablka promíchávala. Vzniklou kejdu jsem „roztyčovala“ hezky do hladka. Takhle by to stačilo. Už samotná jablečná přesnídávka je skvělá, cukr v ní vůbec nechybí. Sladká je dost a navíc malé děti ještě nemají zkaženou chuť sladkostmi. Pokud se nedá příliš moc vody, je hotová přesnídávka dostatečně hustá a není třeba ani zahušťovat ani dlouho svařovat.
Hotovou přesnídávku jsem rozdělila do několika menších kastrůlků a do každého přidala trochu jiného ovoce na ochucení (oloupané a vykrájené hrušky, švestky nebo blumy i se slupkou, banán, meruňky, dušenou mrkev nebo cokoli dalšího, co je po ruce). Vzala jsem to od oka, co jsem měla zrovna doma. Druhého druhu ovoce stačí málo a i tak je jeho chuť hodně znát :) Podle potřeby jsem ještě dál vařila a rozmixovala. Přesnídávky jsem co nejteplejší plnila do skleniček. Ideální jsou malé 200 ml od jihočeského jogurtu, ale do těch jsem neprozřetelně nacpala na jaře jahodovou marmošku. Vzala jsem tedy všechno, co bylo doma. Vyčetla jsem, že skleničky od současných přesnídávek se k zavařování moc nehodí. Prý často špatně chytají. Já je doma stejně nemám, tak nemusím riskovat :)
Skleničky s přesnídávkou jsem ještě pro jistotu nechala zasterilizovat v troubě. Dělá se to tak, že do trouby vyhřáté na cca 180°C dáte dolů hluboký plech, do něj právě naplněné skleničky a zalijete vroucí vodou. Necháte všechno pěkně v teploučku aspoň 20 minut, pak vyndáte, otočíte skleničky dnem nahoru a necháte vystydnout. A je hotovo :)
Poslední várku jsem udělala z neloupaných jablek a taky to šlo. Výsledná chuť je malinko jiná, ne tak hladká, ale moc dobrá. Vojtovi rozhodně nijak nevadí :) To mi vlilo trochu naděje do žil a dodalo chuť do zpracování zbylých jablek. Loupání a vykrajování jablek je totiž fakt prudička. Seděli jsme nad tím s Jakubem třikrát půl večera...
První ochutnávky dopadly skvěle. Vojtovi chutnalo, Jakubovi snad ještě víc. Když potřebuju trochu zvýšit sytost, přidávám trochu piškotů, burizonů nebo svůj nedávný objev – extrudovaný amarant Alnatura z DM. Že by se přesnídávky bez konzervantů a bez cukru zkazily, toho se nebojím. Spíš se bojím, že nedožijou jara :)

Aktualizace po roce:
většinu přesnídávek synek přes zimu snědl, ale z těch, co zbyly, se nezkazila ani jediná. Takže i bez cukru a konzervantů minimálně rok vydrží :)

82 komentářů:

  1. Jitu, koukni na www.ezavarovani.cz Krome toho, ze tam jsou naaaadherne sklenice, tipy na sterilizaci sklenic, ale hlavne doporuceni jak dela presnidavky doma bez zbytecnych prisad. Pani doporucuje to varit i se slupkama, protoze v nich je pektin, ktery to zahusti. Ja to nezkousela (zatim, protoze se na nas jabka vali taky ze vsech stran a od vsech znamych, coz jsem rada), ale chystala jsem se to po uvareni pasirovat, abych se slupek zbavila.
    Jinak zdravim ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, o pektinu ve slupkách vím. Ale obecně se doporučujě dětem loupat nebo to pak pasírovat a na to jsem upřímně líná. Pasírování je snad moje nejmíň oblíbená činnost v kuchyni... Ale hustota je naprosto dostatečná i bez slupek, v tomhle směru nepozoruju žádný rozdíl.
      Nad těmi sklenicemi občas slintám, ale jiné věci jsou zatím potřebnější, no... :)

      Vymazat
    2. Děkuji za Váš popis...S půlnocí jsem dokončila svou jablečno-višňovou přesnídávku a jsem zvědavá, jak se povedla. Vše vypadá skvěle. Dozavaření v troubě byl pohodlnější způsob než na plotně. Tak vitamínům zdar a domácím pracem zvlášť :-)

      Vymazat
  2. Ted teprv doceňuju to množství, co je na té fotce. Já dneska navařila z jednoho 3l plného hrnce 4 jogurtové skleničky. Ale je to dooobrota. Jen samotny jablka, se šlupkou vařený, pasírovaný (tato činnost mi nijak zvlášť nevadí). Ale hlavně chvála vykrajovátku na jablka :-) S ním je to docela raz dva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Njn, ono se to hodně svaří. Tohle je dávka ze tří plných igelitek jablek :) Další jsem svařila průběžně a zamrazila nebo se snědly za pochodu. A už mám zas slíbená další jablka od sestřičky :)

      Vymazat
  3. Taky ráda zavařuju a přesnídávky dělám stylem rozvařit ovoce, rozmixovat a zavařit. Letos mám úplně plný kompotový sklep, takže zima nás nepřekvapí:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Tak po odpoledni práce mám 5 malých skleniček. Bála jsem se, jestli mi bude chutnat. (Přeci jen jsem celkem zvyklá na sladké.) Ale je výborná, slaďoučká (však jsem měla opravdu dobrá jablka od tchyně a z ostrovské farní zahrady). Díky za recept a inspiraci. (Schválně jestli nějaká zbyde pro Danielku.)

    OdpovědětVymazat
  5. TAk u nás už udělené taky přesnídávky (broskev a banán ) a děkuji za recept.Jednoduchý bez zbytečností a opravdu jsou dobré a mládě dnes sluplo celou misku a pořád volá že chce ještě :-D Takže u nás bodovaly

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc ráda :) Mně nejvíc těší, že i bez různých konzervantů a cukru perfektně drží už od loňska a nekazí se, nemusela jsem vyhodit ani jedinou.

      Vymazat
    2. Tak to je super.Včera mi právě tchýně říkala,že se mi to vše skazí,že tam musím dát kyselinu citronovou a puding atd. a to našim klukům nechutná,ale tato jede.Nám stejně do jara nevydrží :-D

      Vymazat
  6. Tak, po odpoledni práce se dva plechy přesnídávek sterilizují v troubě :-). Díky za jednoduchý recept na přesnídávku bez cukru a konzervantů, přesně takový jsem před pár měsíci hledala. Ta dnešní várka přesnídávek je totiž už aspoň čtvrtá nebo pátá :-). U nás teda nemá šanci se stihnout zkazit, máme je rádi všichni.

    OdpovědětVymazat
  7. Zdravím a děkuji za recept. Přidané cukry či pudink nejsou pro děti to pravé, alespoň podle mě. Doma zavařujeme často a ve velkém, děláme i džusy a marmelády - máme je taky bez přidané chemie, a tak si dovolím přidat zkušenost: při zavařování není potřeba obracet skleničky dnem vzhůru. Traduje se to, ale nemá to opodstatnění - naopak se zavařenina dostane i na víčko, kde se prvně může dělat plíseň, když tam zůstane trocha vzduchu. Opravdu to není potřeba.
    Zdravím, Katka

    OdpovědětVymazat
  8. Jediný co mi na všech receptech ať už na přesnídávky nebo marmelády se musí všechno relativne dlouho vařit...... což znamená že vitaminy udělají pápá. ....... a pak je z toho jenom ovocna kaše. ..... asi to holt jenom rozmixuju a zamrazim. Co vy na to?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Všechno je možné :) My ale máme celkem malý mrazák, tak je třeba zavařovat nebo nakupovat. A než kupovat přesnídávky ve skleničkách, to si raději navařím svoje :) Ale ono není třeba to s těmi vitamíny nějak extra prožívat. Tělo přijme ze stravy poměrně malé množství a přebytek vyloučí. Takže pokud má dítě obecně dostatek ovoce a zeleniny, nedostatkem vitaminů trpět nebude, i když v syrové by bylo vitaminů víc. To tedy platí pro vit. C.
      No a druhým důvodem je u mě obava dávat syrová jablka malém dítěti, protože jsem alergik a syrová jablka jsou poměrně častý alergen, zatímco vařená obvykle nevadí nebo vadí výrazně míň.

      Vymazat
  9. mám otázku....dnes jsem dělala ovocnou přesnídávku a zavařila jsem ji. Chtěla jsem sklenice otočit dnem vzhůru a tak je nechat vychladnout. Většina sklenic mi při otáčení syčela. Je to normální, nebo všechna ta práce přijde vniveč?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Omlouvám se, že odpovídám s tak dlouhým zpožděním, že už to není relevantní :-/ Když to syčí, tak se víčko nepřichytilo a zavařenina nevydrží. Někdy se podaří utáhnout víčko napodruhé a už je to dobré. Když to ani napodruhé nevyjde, nedá se nic dělat :-/ leda všechno vrátit do hrnce a zavařit do jiných skleniček.
      Problém může být ve "vyžvejkaných" víčkách, možná nejsou víčka dostatečně vyčištěná zevnitř, možná jsou to takové ty současné přesnídávky, co se jim víčka protáčí kolem dokola...
      Používám ty malé od jogurtů, větší od majonézy, marmelád a podobně a pak klasické Omnia 0,3 a 0,7. Problémy nemívám, jen výjimečně něco nechytne.

      Vymazat
  10. bohužel se mi přesnídávky také nepovedly... dělala jsem jablka s jahodami, asi pred mesicem a uz ted je na nekterych z nich plisen, takze jsem je musela vyhodit:-( zavarovala jsem v troube jak je tu napsano, kde se vloudila chybicka? :-) ted mam doma merunky a ani nemam chut se do toho poustet, aby to nedopadlo stejne:-/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéje, to je mi líto :-/ Jahody jsou prevít, často chytají plíseň. I zkušené zavařovatelky do nich často přidávají konzervant pro jistotu. Já z nich dělám jen marmelády s želírovacím cukrem a tam je taky trocha konzervantu, tak neplesniví. Možná je to tím.

      Vymazat
  11. Zítra skočím koupit jablka a vyzkouším to :-) Nechce se mi přesnídávky kupovat, protože jeden prostě nikdy neví, co v nich je :-) Děkuji za recept :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Dobrý den prosím Vás z kolika kg jablek jste tu přenídávku dělala?a když jste si ty jablka pak rozdělila do různých kastrůlku a k nim pak přidávala jiné ovoce tak kolik?např.0.5kg pyré+2banány(nebo jiné ovoce).Chci se do toho o víkendu pustit,Váš recept se mi moc líbí akorát to množství bych potřebovala znát ať to pak neskončí v popelnici.Díky za Vaši odpověď :)
    Lucka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Upřímně netuším :) Při zavařování přesnídávek vůbec váhu nevytahuju, svařím všechna jablka a pak postupně odebírám do menšího kastrůlku, ve kterém jsem si připravila trochu jiného ovoce, smíchám, přivedu k varu a plním do skleniček. Žádný přesný poměr nemám, dělám to, jak mi to přijde pod ruku :)

      Vymazat
  13. Díky za odpověď :-D zkusím a uvidíme co nám vznikne Lucka

    OdpovědětVymazat
  14. Dneska jsem zkoušela první várku - 8 jablečno-banánových skleniček. Chutná to výborně, ale asi jsem skleničky moc naplnila, takže při zavařování v troubě trošku vytekly. :( Předpokládám, že to znamená, že nevydrží? A ještě bych se chtěla zeptat, v jak vysokém plechu je zavařujete? resp. v kolika cm jsou skleničky ponořené? Díky moc za odpověď! Zítra mě čeká další várka. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jdu s křížkem po funuse - byli jsme teď 14 dní na dovolené.
      Jestli skleničky tekly, tak víčko dostatečně nechytlo a určitě nevydrží, ale to už jste určitě za tu dobu zjistila i beze mě :)
      Zavařuju ve vysokém plechu (cca 5cm?) nebo v pekáči. V návodech píšou aspoň 2 cm, já dávám až pod okraj, čím víc, tím líp :D Ale zase jen tak, aby skleničky stály stabilně.

      Vymazat
  15. Dobrý den, moc děkuji za Váš postup. Prcek mi nechce jíst kupované (a já je ani nechci kupovat) a dneska jsem zkusila 4 skleničky (jablko, j+banán, j+hruška) a s banánem mi hned slupnul misku. Zavařovala jsem to v hrnci na plotně 20m a určitě by vydržely,ale já je budu s malým testovat a pak udělám větší dávku. Ještě jednou moc děkuji :-) Ať se Vám dále daří :-) Vendy

    OdpovědětVymazat
  16. Moc děkuji za inspiraci při "zavaření" v troubě, vůbec mě nebaví to vaření v hrnci, proto jsem dělala přesnídávky jen zalitím do sklenic a otočením, ale vydrží opravdu krátkou dobu :(, zítra vyzkouším Jitu recept a už se těším jak si bude Karolínka šmakovat :) Moc děkuji ještě jednou.

    OdpovědětVymazat
  17. Jitu, děkuju za skvělý tip. Zrovna přemýšlím, co s tou spoustou jablek od manželových rodičů.. jak je nejlíp využít pro osmiměsíčního prťavce:-) Mamka běžně tento způsob používá k zavařování masa do skleniček - maso upeče v troubě do "skoro hotova" (cca 1,5h; záleží na velikosti kusu..), naloží do sklenic a zavaří na plechu v troubě. V lednici vydrží několik měsíců a občas je jako nalezené:-) Takže jdu otestovat na ovoci.. Hezké jarní dny* Jitka

    OdpovědětVymazat
  18. Dobrý den, a do té trouby se to dává do studené vody, nebo už do horké? Děkuji :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dávám do vroucí, aby se proces zbytečně neprodlužoval.

      Vymazat
  19. Děkuji za užasný članek a potvrzení,že se da přesnídávka udělat bez pudinku a cukru:-) ..stále jsem něco hledala abych udělala malému domaci přesnídávku a aby vydržela a pořad někde něco cpou co nechci..Tak už se těšim na me zavařovani :-P ..Hezke leto Vam Jitu přeji a zavařovaní Zdar :-D

    OdpovědětVymazat
  20. Díky za recept, letos se nám urodilo spousta meruněk, tak jsem je zkusila upřesnídávkovat dle tého recepru čistě in natura (většina meruňek a pár jablíček) zavařování v troubě se mi moc líbí, vejde se na plech víc než do příšernýho zavařovacího hrnce, super tip, právě jsme vyndala hotových 13 skleniček a vypadá to že se chytily všechny. Jsem zvědavá až se narodí prcek a bude moci počítám, že tak v lednu jíst příkrmy, že mu meruňková bude chutnat :) Ještě jednou dík za tip. Jitka z Rokycan :)


    OdpovědětVymazat
  21. Dobrý den, můžete prosím napsat z jaké dávky jste dělala přesnídavku? kolik čeho? Chci vyzkoušet:-) Moc děkuji. Jana.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, já jsem vařila naprosto od oka, kolik se mi vešlo do hrnce. Tím, že je to prostě jen zpracované a zasterilizované čisté ovoce, tak na poměrech nezáleží.
      Jedině hlídejte, aby nebylo víc druhů kyselého ovoce spolu ve směsi. Tím, že to není nijak doslazované, by to nemuselo dětem chutnat.

      Vymazat
  22. Taky přemýšlím, že bych to zkusila, ale syn už měl dva roky a přesnídávky už nechce. Plánuji miminko, ale do té doby by se ta asi zkazilo. Jak to dlouho asi vydrží? Kolik případně marmelády? Děkuji

    OdpovědětVymazat
  23. Ja tiež prispejem svojou skúsenosťou. Tiež neuznávam cukor vo výživách pre mimina. Tiež som si recept vymyslela sama. Robievam vzdy jablkovy zaklad. Jablka parim v parnom hrnci kratučko, max.10 min, keď už vidím, že bublinkuju/penia ich vyberam, prihadzujem zrele mango, jahody, banan proste co mate pod rukou. Rozmixujem tyčovým mixerom, plnim do poharov, steriluzujem na 100 st.10 min.max. po rok vydrzali vsetky!!!!!, dalej netusim, lebo ich vsetky mala zjedla

    OdpovědětVymazat
  24. Uz mam hotovo. Jablka a svestky,chutna a i vypada skvele. Jenom me zajima,kde mate uskladneno? Ja nemam sklep.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prominte,ja se ani nepodepsala. Vendula K. :-) jo a sklenicky vypadaji dobre zavarene. Nic mi nesicelo,tak si rikam jestli mi vydrzi v mistnosti s pokojovou teplotou.

      Vymazat
    2. My je máme v panelákovém sklepě, teplota je tam přes zimu takkolem 10-15°C. KLidně by mohly být i na chodbě. Vždycky mám ale nějakou zásobu přesnídávek a marmelád i přímo v bytě, abych nemusela pro každou skleničku do sklepa a nezkazilo se zatím nic. Ani ty zapomenuté v zadní části šuplete. Takže si myslím, že když je dobře zasterilizovno a všechna víčka dobře drží, chlad není třeba a přesnídávky vydrží i při pokojové teplotě.

      Vymazat
    3. Právě jsem zavařila 20 skleniček jablečné přesnídávky . Letos velmi dobrá . Zavařuji v myčce na krátký 30 min program , samozřejmě bez prášku . Upatlané sklenice se i s kastrolem krásně opláchnou .Vloni se nestačila ani jediná zkazit . Měla jsem z myčky trochu obavy , ale zbytečně .

      Vymazat
  25. Jitu, moc děkuji za skvělý recept, vloni jsem uvařila podle Vás a nezkazila se ani jedna, letos se na to znova chystám. Podotýkám, že skladuji v bytě a není tady zrovna chladno ... Určitě budu nějaké povídání o mých pokusech dávat na svůj blog (je o tvoření, teď jsem začala), tak jestli dovolíte, uvedu link na ten Váš. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se vaření povedlo a nic se nezkazilo :)
      Za link budu určitě moc ráda :)

      Vymazat
  26. Dekuji za vyborny recept ;-) Jen mam jeden zacatecnicky dotaz. Po otoceni sklenicek na vicko mi nektery obsah zustal na dne, jiny se jakoby propadl na vicko. Znamena to, ze jsou nektere sklenicky spatne zavarene? Dekuji, Lenka F

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne ne, to je úplně jedno. Špatně "chycenou" skleničku poznáte podle toho, že do ní po otočení víčkem dolů jde vzduch (stoupají nahoru bublinky), případně že po vychladnutí jde prstem promáčknout víčko (víčko netěsní a ve skleničce není dostatečný podtlak).

      Vymazat
  27. Právě zavaruji....slyším,jak nejska sklenička syčí a kapku unikla přesnídávka ven.....víčka jsem nevztahovala fest. Četla jsem na netu,ze se to nemá kvůli vzduchu a že se víčko dotahuje po vyndání....nejsem si ale jistá,ze je dobré,ze to leze ven,ackoli jsem nechala 1 cm místo pod víčkem. Co myslíte?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý večer, jak jste dopadla? Byli jsme na dovolené a tak odpovídám až dnes.
      Popravdě tenhle způsob vůbec neznám, ale teoreticky by to mělo být jedno, pokud byla hrdla skleniček a víčka čistá.Tzn. pokud to leze ven a Vy to pak otřete (ideálně ubrouskem a pak ještě nějakou utěrkou namočenou v lihu, vodce apod.), mělo by to chytnout bez problémů a nekazit se.

      Vymazat
  28. Dobrý večer,vse dopadli dobre. Sklenice jsem očistila čistou vodou....otočené byly a netecou,uz jsem ochutnala a jsou moc dobré😃 dělala jsem jahodovou,jablecnou,hruskovou a boruvkovou. Dost by mě mrzelo vyhodit tolik ovoce a tu práci,kdyby se nepovedlo....to syčení se mi zrovna nelíbilo....ale když jsem o tom četla,tak jsem doufala,ze to bude dobre....ale stejně to ve mně trochu hlodalo😉

    OdpovědětVymazat
  29. tak to mne pobavilo. Paní chce přesnidávku bez cukru, éček apod., ale na zahuštění dá piškoty :-D To jste si fakt pomohla :-) No nechci rýpat, ale nedalo mi to nenapsat :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peču dětem domácí piškoty. Je v nich akorát špaldová mouka a žloutek, troška cukru. Mají je jen občas a rozhodně ne jako několikaměsíční batolata. Tím pádem s nimi nemám problém.
      Ale i kupované piškoty se dají bez větších problémů sehnat takové, které až na vyšší obsah cukru nemají složení nijak problematické. Třeba obyč piškoty z Lidlu - vejce, cukr, mouka, nic víc. netřeba démonizovat.
      Nedala bych piškot půlročnímu dítěti, jak se často dává. Ale dát dvouletému dítěti hrstičku piškotů k přesnídávce k dopolední svačině, v tom problém nevidím. Naše děti mají obecně málo sladkého, když už, tak zejména domácí. Takže ani ty piškoty mi žíly nervou :)

      Vymazat
    2. to je paní ráda, že jste se pobavil či pobavila ..hlavně, když nechcete rýpat, tak nerýpejte :-) :-) :-)

      Vymazat
  30. Dobrý den,

    máte zkušenost s tím, jak dlouho vydrží po otevření? Naše malá má teprve šest měsíců, tak toho moc nesní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zacházím s nimi stejně jako s jakýmkoli jiným jídlem k rychlé spotřebě - tedy max. 3 dny v ledničce. Obvykle to ale dopadne tak, že prcek dostane svůj kousek a o zbytek se poperou starší děti, nebo ho sním já :)

      Vymazat
  31. Dobrý večer,já nechávala 3dny a pak likvidovala,když to malá nesnědla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za reakci. U nás zrovna tak. Akorát, jak jsem psala Petře, u nás obvykle ten zbytek nevydrží, sní ho někdo ze starších dětí nebo já :)

      Vymazat
  32. Dobry den,Vas recept vypada moc vabne ��chci se jen zeptat dalsi druh ovoce take nejak varite( mysli merunky, hrusky...), nebo jen rozmixujete a vlozite k jabkam a pak varite?, dekuji za odpoved ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono je to v zásadě jedno. Důležité je, aby všechno ovoce prošlo varem a lilo se do skleničky co nejteplejší. Takže postupuju podle toho, kolik čeho mám. Když jsem měla jablek hodně a pár kousků několika druhů jiného ovoce, svařila jsem v jednom velkém hrnci jablka a v několika menších každé ovoce zvlášť. Pak jsem např. k hruškám přidala část jablek, spolu ještě přivedla k varu, promixovala a nalila do skleniček. Stejně tak se švestkami, meruňkami, banánem... Když mám jen jeden nebo dva druhy jiného ovoce, vařím rovnou všechno spolu. Mixuju vždycky až na závěr uvařené ovoce ponorným mixérem. je to nejjednodušší a nejčistší řešení.

      Vymazat
  33. Mám dotaz, co by se stalo kdybych jablka nevařila, ale rovnout rozmixovala? mám to pro vlastní potřebu (pro dospělé)??? Díky za odpověď Lucka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bude mít jinou chuť (vařená jablka jsou chuťově jemnější než syrová), nebude držet konzistenci (pevná složka se bude oddělovat od tekuté, protože pektin jablkách želíruje až při vyšších teplotách), bude oxidovat (znáte to, když nakrájíte jablko, že po čase začne tmavnout, strouhané ještě rychleji, mixované téměř okamžitě) a bude mít velmi krátkou životnost.
      Pro okamžitou spotřebu ok, ale pro uskladnění je třeba buď zavařit (sterilizovat) nebo zamrazit.
      Já dělám ze syrových jablek smoothie, třeba s mátou, to je moc dobré. Naše děti mají ale raději přesnídávky. Ani nevím proč :)

      Vymazat
    2. Díky za odpověď, myslela jsem si to, smoothie dělám taky a moc ráda :-)

      Vymazat
  34. Dobrý den, mohu do přesnídávky použít čerstvá jablka a meruňky (či jahody) z mrazáku, máte s tím zkušenost? Děkuji za odpověď :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zavařovala jsem marmeládu z mražených borůvek, když se jednou přihodilo, že 5kg pytel povolil. V chuti nebyl žádný rozdíl, v trvanlivosti také ne. U déle skladovaného mraženého ovoce bych se bála, aby nebylo už cítit "mrazákovinou". Jinak v tom nevidím problém. Ale ani moc smysl. Výhodou mražení je, že to máte šetrně zakonzervované a proč to konzervovat znovu jinak a přijít o další vitaminy.
      Vždycky ale můžete vytáhnout kousek a udělat pyré pro okamžitou spotřebu, v ledničce vydrží den, dva, možná i 3.

      Vymazat
  35. Dobrý den, moc se mi líbí váš recept. Mám k němu dotaz. Udělala by jste to úplně stejně i s letními jablíčky? Použila by jste i jablíčka padaná a nebo raději jenom trhaná přímo ze stromu? Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Padančata běžně používám, protože nemáme žádné vlastní ovoce a zpracovávám, co zrovna dostanu. Pečlivě ale vykrajuju, aby do zavařeniny přišlo jen nepoškozené ovoce.

      Vymazat
  36. Dobrý den,
    máte zkušenost také s výrobou zeleninových příkrmů a masozeleninových příkrmů a jejich zavařováním?
    Děkuji.

    Ještě si dovolím poznámku k dotazu výše, určitě bych raději použila trhaná jablíčka. U padaných by se mohly přesnídávky začít kazit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám a pocity jsou rozporuplné. Zavařovala jsem brambory s cuketou a květákem a všechny skleničky zkvasily. Byl z toho obrovský smrad, který jsme likvidovali několik dní. Naopak mrkev s červenou řepou vyšla krásně a vydržela bez zkažení do následujícího roku.
      Někde jsem četla, že zeleninové příkrmy je třeba sterilizovat mnohem déle a ideálně nadvakrát. Třeba 40 minut, nechat vychladit a pak znovu zahřát a sterilizovat 40 minut. Otázka je, kolik vitaminů v takovém příkrmu zůstane. Ale v kupovaném to nebude lepší...
      Samozřejmě by šlo použít sorbát nebo jiný konzervant, ale to z principu odmítám.
      Pokud bych měla větší mrazák, asi bych šla spíš cestou zmražení zeleniny a vaření příkrmů ze zmraženého. U příkrm je totiž jedno, pokud se konzistence zeleniny změní.

      Vymazat
  37. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  38. Dobrý večer, mohla bych Vás poprosit o recept na ten mátový sirup s limetkami prosím? Děkuji ��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý večer, sirupy dělám všechny velmi od oka. Základ je na litr tekutiny kilo cukru a svařit spolu. Mátový jsem dělala tak, že jsem nejprve připravila velmi silný mátový čaj s limetkovou šťávou a kůrou a z toho potom svařila sirup.

      Vymazat
  39. Dobrý den,
    myslíte si, že bych mohla zavařit přesnídavku pouze z broskví nebo tam ty jablka musí být?
    Děkuji

    OdpovědětVymazat
  40. Dobry den, chtela bych se zeptat, jak poznam, ze zavarena presnidavka je zkazena..nemyslim tedka ze chytla plisen, to poznam :D ..ale zavarovala jsem v zav.hrnci jablka a kdyz je otevru, tak je citit jen lehce takovy zvlastni..jakoby od kys.okurek, ale chut je uplne normalni a ja teda nevim, jestli jsou ok a mam je dat male nebo ne..je to ale u kazde sklenicky stejne...A to jsem sklenicky peclive zavirala, cistila okraje, sterilizovala sklenice..Co myslite, jak poznam, ze je presnidavka opravdu zkazena?

    OdpovědětVymazat

Děkuju za návštěvu a za komentář :)
Všechny reakce mě moc těší a podle možností se snažím i odpovídat.