sobota 17. listopadu 2012

Nosící vsadka do bundy

Další vychytávka na nošení, do které jsem se pustila, je nosící vsadka do bundy a mikiny. Nemám zatím nosící bundu (a s mým tempem šití ještě dlouho mít nebudu), ale nějak zateplit sebe i Vojtíka je v tomhle počasí nutnost. Loni jsem to nějak zvládla s Jakubovou mikinou, ale představa, že budu další zimu za hastroše, mě nijak neláká...
Nosící vsadka je snadná záležitost. Je na ni třeba obdélník teplé látky (já jsem zvolila 2 vrstvy fleecu), něco přes metr kulaté gumičky, 2 brzdičky, 4 průchodky a zip kompatibilní se zipem v mikině nebo bundě. Pokud kompatibilní zip nemáte, můžete všít druhý zip zevnitř zipu vší bundy a druhý stejný po stranách vsadky.

Já jsem kompatibilní zip nesehnala (mikina a bunda mají originální zipy, které se nedají běžně sehnat), ale využila jsem toho, že moje mikina se dá vepnout do bundy jako oteplovací vložka. Bunda je proto vybavená zipem navíc. Tenhle systém jsem ale nikdy nevyužila, nosím raději každou část samostatně. Vnitřní zip jsem proto vypárala a rozpáranou bundu zase ručně matracovým stehem zašila.  Hrozně nerada zašívám matracovým stehem (ostatně i jako jakýmkoli jiným – prostě nemám ráda ruční šití), ale výsledek stojí za to. Na první pohled skoro vůbec není poznat, že je bunda uvnitř po celé délce ručně zašitá.
Vsadku jsem ušila jako oboustranný obdélník – mikina a bunda mají stejné zipy, ale opačně zasazené. Úplně dolů a do výšky krku jsem všila gumičku s brzdičkou. Průchodky jsem podložila zbytečkem suedeclothu, ze kterého šiju kapsové plínky. Kdyby byly nepodložené, asi by se bzry vytrhly. Stejně by mělo posloužit i nějaké pevnější plátno. Nacvakávala jsem tím udělátkem, které se prodává k průchodkám. A tajně doufám, že pod stromečkem najdu nýtovací kleště :)



Ačkoli je to na první pohled primitivní šití, nedopadlo to nijak zázračně. Fleece mi různě klouzal po d patkou, takže švy nejsou příliš rovné. Na párání a přešívání jsem už ale neměla energii.
V praxi se ukázalo, že obdélníková vsadka v délce celého zipu mikiny (tj. až na krk) není příliš praktická. Jedna strana musí být neustále rozepnutá, aby Vojtík viděl ven, takže dovnitř táhne. Vršek přitom ale není dostatečně dlouhý, aby kryl celou hlavu. Lepší by tedy byla délka ke krku (tj. o 10 – 15 cm kratší) nebo naopak delší. Horní okraj by pak byl lepší do obloučku a na gumičku, aby mohl tvořit jakoby kapucku. No, budu to muset ještě vychytat. Taky mi hodně chybí klokaní kapsa na břiše – při nošení jsem zvyklá mít ruce položené u Vojtíka na zadečku a právě tam by ta kapsa měla být. Zebou mě ruce :)
Jen jsem zvědavá, kdy se k nějaké další vsadce odhodlám. Asi bude rovnou k té budoucí nosící bundě. Mám totiž jen jednu fleecovou mikinu a jednu bundu a k těm už další kompatibilní zip neseženu :) 

16 komentářů:

  1. Děkuji za hezký popis a hlavně ty vychytávky. Pokusím se o něco podobného - zima už klepe na dveře:-) Petra

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den, můžete prosím více popsat problém s tou hlavičkou? Mám udělat vsadku dlouhou stejně jako zip u bundy, nebo raději kratší? Děkuji moc!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Popravdě pořád nevím... Tahle vsadka má stejnou délku, jako má mikina (zipy jsou stejně dlouhé), takže vsadka nahoře končí ve stejné výšce jako stojáček mikiny. Když miminko spí a je hnusné počasí, je to fajn. Jinak ale "límec" spíš překáží, miminko nevidí ven a není to ono. Minimálně z jedné strany tak mívám vsadku nahoře rozepnutou, aby dítě vidělo ven.
      U bundy jsem ušila vsadku kratší asi o 10 nebo 15 cm. Většinu času je to ideální, ale v hnusném počasí fouká a prší miminku na hlavu a do obličeje, není nijak chráněné. Vyřešila jsem to tak, že tu fleecovou vsadku vepnu dovnitř do té softshellové a miminko je aspoň trochu chráněné přečuhujícím límcem fleecové vsadky.
      Lepší by bylo udělat nějakou připínací "kapucku" k nosící bundě, ale k tomu jsem se nedostala už několik let :-/
      Obojí je vidět v článku s nosící bundou a v návodu na šití nosící bundy.

      Vymazat

Děkuju za návštěvu a za komentář :)
Všechny reakce mě moc těší a podle možností se snažím i odpovídat.