čtvrtek 22. listopadu 2012

Hacka - detaily a postup šití

Vojtík byl velmi obtížně spící miminko. První měsíce spal přes den téměř jen v náruči. Zároveň to bylo ale hodně velké a těžké miminko. Kombinace jeho velké potřeby spánku a mé únavy z věčného nošení a houpání mě vedla k hledání stále dalších způsobů, jak to udělat, aby spal aspoň chvíli mimo moji náruč a já si mohla aspoň trošku odpočinout. Jedním z nápadů byla i hacka. Vyčetla jsem, že miminka hacku milují, cítí se v ní v bezpečí a její pohupování je uklidňuje a uspává. tedy ideální řešení pro nás. Cena je ale celkem vysoká. Takže jsem se pustila do průzkumu, koupila vše potřebné, vymyslela střih a hacku ušila. Bohužel naše miminko hacku nemilovalo. Evidentně ten princip pohupování a uspávání nepochopilo. Nebo prostě nikde není tak dobře jako u maminky :) Takže hacka čeká v krabici na druhátko.

Spotřeba materiálu

·         5m pevného plátna o šíři cca 90 cm - šila jsem z IKEA Bomulu, ideální by bylo i poctivé lněné prostěradlo
·         polovina dřevěné násady na koště - je lepší zakulatit konce, délka cca 80 cm
·         závěs
·         pružina s nosností 20kg a jistící lanko (lepší řešení, k mání třeba tady) nebo tenčí gumicuk (dostupnější, ale horší řešení, lze koupit v hobby marketech)
·         horolezecká karabina (tamtéž)
·         něco na zatížení nožiček hacky - třeba pytlík luštěnin, závaží od činky a pod.
·         poskládaná deka na vyložení hacky

Postup 

Jako základ pro svoji hacku jsem použila návod z internetu, který už bohužel nefunguje, ale upravila jsem si ho podle sebe. Vkládám tedy aspoň obrázek s tím, že není můj, ale autorku už nedokážu najít. Moc za něj děkuju aspoň takhle.


  • Základem je pruh látky široký asi 90 cm a dlouhý asi 5m
  • K tomu dva boční díly ve tvaru půl elipsy, vysoké asi 30 - 40 cm, může být i vyšší. Dítě je víc schované, ale zase se hůř vyndavá
  • Boční díly jsem střihla vyšší a ve tvaru půl elipsy - lepší by byla ale parabola

  • U dílu za hlavičkou jsem udělala nahoře tunýlek se dvěma knoflíkovými dírkami uprostřed a provlékla šňůrky - je možné přizpůsobit šířku spací části hacky

  • Díl u nožiček jsem udělala ze dvou překrývajících se částí, aby se do hacky snadno vkládalo dítě. Obě mají nahoře tunýlek s provlečenou šňůrkou, takže je možné regulovat šířku a svázat je k sobě.  Na překryvu by měly být ještě knoflíky nebo olivky, ale ty zůstaly jen "na papíře"




  • Stejnou službu jako moje šňůrky by udělala i gumička, ale nebylo by to tak pěkné :)
  • Hlavní díl hacky jsem šila tak, aby okraje byly hezky začištěné - tj. sešít po rubu, převrátit a prošít po líci. A cestou vsadit na správné místo boční díly. Byl to hlavolam a zpětně už nedokážu popsat, jak přesně jsem to k sobě skládala, sešívala, přetáčela a prošívala. Šití tunelů je prostě oříšek a záhul pro hlavu :)
  • Šlo by to udělat i mnohem jednodušeji. Okraje pruhu látky si sežehlit a prošít jednoduše po líci, bez přetáčení. Bylo by třeba pečlivě špendlit, ale vyhnuli byste se složitému protáčení tunelu. Dnes bych to dělala tak, že bych si nejprve oba okraje jednoduše založila, pak jen sešila boky a dno hacky a vložila díly u nožiček a hlavičky. Bylo by to mnohem jednodušší.
  • Skládání v místě upevnění tyče je potřeba udělat tak, aby výsledek byl plochý a vnější okraje schované uvnitř. Jakoby rolujete od okrajů směrem do prostředka. Nakonec několikrát prošijete cca 10 cm od sebe.
  • Na schématu je ještě jedno prošití nahoře, ale to jsem nedělala z obavy o stroj. Nechybí tam.
  • Hacku jsem zavěsila pomocí karabiny a gumicuku na posilovací hrazdu ve futrech - jednoduché a rychlé řešení, ale nepříliš praktické - občas těmi dveřmi musíte i projít :) Nepochybně by bylo lepší zavěsit hacku na závěs do stropu, ale na to by museli být lidi, že ;)

19 komentářů:

  1. Jitu, super. A půjčíš na vyzkoušení? to abych se s tím nepatlala a potomci v tom pak odmítli být... ale návod určitě uložím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jasně, Tobě kdykoli :) Tak se akorát připomeň, až zase u Tebe budu něco mít :)

      Vymazat
  2. Dobrý den,
    chtěla bych si také ušít hacku na miminečko, ale nechápu hned začátek podle návodu, který jste uvedla, a to jak a hlavně proč se sešijí ty okraje 30 cm od středu na každou stranu.. to znamená doleva 30cm a doprava 30 cm obšít nebo přeložit ne na délku ale na šířku v těch 30 cm od středu zleva i zprava? vůbec tomu nerozumím, kdyby jste byla tak moc hodná a poslala mi na mejlík fotku jak složené ty okraje od středu mají být aby se to sešilo, stačí na jakékoli látce jako ukázka, a proč se to tak dělá? Čím více si o tom čtu, tím méně tomu rozumím ;( děkuji moc, s pozdravem Erika
    erulkaa@gmail.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobré, konečně jsem pochopila, co máte na mysli :) Já jsem ty okraje na začátku nijak nezačišťovala, jen jsem poskládala. Okraj látky je schovaný uvnitř, není to tedy potřeba. Tím, že moje hacka není zavěšená na kroužku, ale na karabině, jsem rovnou šila tunel a skládala až potom. I tak ale myslím, že to začištění není nutné.
      Autorka to posle mě myslí tak, že založila okraje látky ve středu toho dlouhého pruhu a po obou stranách začištila cca 30, cm od středu pruhu, tj. po délce 60 cm.

      Vymazat
  3. Dobrý den, v odkazu již návod není. Nemáte ho někde přepsaný a nemohla byste mi ho poslat na mail(lumisek@gmail.com)?
    Děkuji

    OdpovědětVymazat
  4. dobrý den, také by se mě návod hodil, děkuji moc :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý deň, ak máte ten návod tiež by som ho poprosila. Ďakujem :)

    OdpovědětVymazat
  6. Dobrý deň, hacka sa mi veľmi páči, rada by som si ju tiež ušila. Návod by mi veľmi pomohol, možno aj nejaký presnejší strih. Som krajčírka začiatočník, ďakujem

    OdpovědětVymazat
  7. Dobrý den všem, omlouvám se, že jsem nereagovala, na tenhle blog už se nedostanu. Návod jsem se pokusila aktualizovat, aby byl funkční. Snad teď poslouží lépe.
    Jitka

    OdpovědětVymazat

Děkuju za návštěvu a za komentář :)
Všechny reakce mě moc těší a podle možností se snažím i odpovídat.