pátek 5. srpna 2016

Jaké to je mít třetí dítě?

Edíkovi byl ve středu měsíc. Letí to, když se člověk dobře baví :)

Jaké to je mít třetí dítě? Tuhle otázku teď dostávám poměrně často. Přeci jen to není v našich končinách až tak běžné. I když mně osobně to tak nepřijde. Máme kolem sebe početnějších rodin opravdu hodně. To je tím, že drtivá většina našich přátel a známých jsou křesťané a tam 3 nebo 4 děti v rodině nejsou nic zvláštního. Když jsme před nějakou dobou s mužem začali uvažovat o větším autě, zjistili jsme, že nejlepší způsob, jak si prohlédnout různé značky 7-místných vozů najednou je navštívit několik křesťanských sborů. To je lepší než autosalon :D


"Naše rodina" i s miminkem na cestě a naším budoucím domem:)
Maloval Vojta v dubnu

Ale k věci. Jaké to tedy je? Nevím, co bych na to řekla. Přijde mi to takové úplně normální :) Jsem ze 4 dětí a velká rodina je pro mě obyčejná věc. Ty tři mi přijdou pořád ještě málo :)  Místy je to hukot, nevím, co dřív a kde mi hlava stojí. Věci musím dělat tehdy, kdy to jde, a ne tehdy, kdy jsem si to naplánovala. Nemůžu si moc dovolit čekat, až na to dostanu náladu. Když si naplánuju, že s vařením oběda začnu v 11:30, aby byl v půl jedné na stole, můžu se spolehnout, že uprostřed vaření se Eda probudí a bude chtít pít, starší se poperou a budu utěšovat... a oběd bude ve dvě. Takže s vařením musím začít třeba už v půl desáté, kdy je zrovna klid na všech frontách. Nebo se smířit s tím, že nic nemusí dopadnout podle plánu a časový harmonogram se může měnit z minuty na minutu.

Poprvé jsem nevnímala zásadní obavy z porodu. Vždycky je to určitá cesta do neznáma, na kterou se nedá úplně připravit, ale člověk už aspoň trochu tuší. Už má představu, co chce a hlavně co určitě nechce. Je sebevědomější. Poprvé jsem dokázala poměrně přesně manželovi formulovat svoje představy a přání a fungovali jsme jako tým. On mohl komunikovat se zdravotníky, když jsem já nemohla, řešil praktické organizační věci jako kdy přestřihnout pupečník, jestli vážit a měřit, vykapávat očička, jestli vitamin K injekčně nebo v kapičkách atd. Přála jsem si rodit se svojí porodní asistentkou, se kterou bychom se měly čas poznat už před porodem. Bylo to velmi dobré rozhodnutí a dodalo mi hodně klidu. Jana byla výborná, respektovala všechna má přání a představy a i když nemůžu úplně říct, že by byl porod nádherný zážitek, jak popisují některé ženy, rozhodně na něj vzpomínám velmi ráda a nenesu si žádné trauma, lítost, vztek nebo jiné výrazněji negativní vzpomínky. Celkově vzato byl nejhezčí ze všech tří. Možná o tom napíšu někdy později víc...

První dny byly náročné. Nemohla jsem ještě pořádně chodit a dlouho být na nohou, ale starší děti se potřebují vyběhat. Doma se brzy začnou nudit a dělat blbiny. Poprvé jsem cítila potřebu mít někoho k ruce a nebýt na všechno sama. Hodně času z prvních týdnů jsme proto strávili na chalupě mých rodičů, kde pořád byl někdo z mojí rodiny, nějaký ten bratranec nebo sestřenice, byl s námi manžel, je tam zahrada, na které se děti zabaví... A já jsem mohla opravdu většinu času posedávat, polehávat, jak jsem potřebovala. Nemusela jsem vařit, prát, uklízet, chodit s dětmi do parku.

Eda úplně přirozeně zaplul do běhu naší rodiny. Dělá všechno s námi, ale nic se kolem něj netočí. To ani pořádně nejde. Potřebuje kojit, chovat, přebalovat... ale starší děti mají víc a rozmanitějších potřeb, nejde jen jen tak odstrčit na vedlejší kolej. Nechci, aby pořád čekaly, až na ně dojde řada. Ve skutečnosti naprostou většinu našich běžných činností můžeme úplně pohodlně dělat i s miminkem. Někdy je chvilku v lehátku, někdy je v šátku, venku se děti střídají ve vožení kočárku, nebo se Eda nese. Záleží, kolik další bagáže potřebuju mít s sebou. Kočárek sice neumožňuje těsný kontakt s miminkem, má ale poměrně velkou nosnost :D Číst knížku nebo stavět lego s miminkem u prsa není nejmenší problém :)

Děti brášku přijaly krásně a žádné projevy žárlivosti se zatím nekonají. Přikládám to několika faktům. Modlili jsme se za to s mužem a věřím, že Pán Bůh může pomoct, zná naše srdce líp než my sami. Hodně jsme si s dětmi o miminku povídali, jaké bude, co bude umět a co ne, co se mu bude líbit a co mu bude vadit, jak se změní naše rodina... snažili jsme se umožnit jim co nejvíc s ním navázat kontakt už před narozením. Vybírali jsme společně jména, pomáhali mi třídit hračky a chystat výbavu, prohlíželi jsme si jejich staré fotky. Povídali jsme si o tom, jaké to bylo, když byli u mě v bříšku, když se narodili, jak rostli, co měli rádi... A poslední (a dle mého nejdůležitější) fakt je, že jsme si jednoduše nepřipouštěli, že by to neklaplo. Proč by neměly děti miminko přijmout úplně normálně a krásně? Proč by měly žárlit? Proč se připravovat na špatné, když to může být dobré? Věřím, že člověk sklízí plody toho, co zasévá. A pokud je předem plný obav ze žárlivosti a nepřijetí miminka starším sourozencem, může to na ně to podvědomě přenášet.

Děti nedostaly žádný dárek od brášky z porodnice. Moc se mi tahle hra nelíbí a obecně s mužem nejsme moc fandové nakupování dalších a dalších věcí. Snažila jsem se je ale seznámit, ukázat jim, co se miminku líbí, s čím mi můžou pomoct, jak si ho můžou bezpečně pochovat. Místo odhánění a okřikování, jim spíš ukázat, jak na to. Tenhle přístup (místo okřikování, co dítě nesmí, mu ukázat, jak to má udělat líp/ bezpečněji) se mi osvědčil v minulosti už mockrát, tak se ho držím i teď. Už teď se těším, až Eda poporoste a stane se členem smečky :) Už teď mi starší úžasně pomáhají s přebalováním a oblékáním, podají dudlík, pohoupají.. Večer se střídají v tom, kdo bude vedle Edy spát (večer chodí spát všichni tři do naší postele), zpívají mu nebo povídají...

No a jaké je to třetí miminko pro mě? Zatím se mi to zdá nejsnazší ze všech tří. Je to taková pohoda, klid, žádný stres. Užívám si to, že už vím. Ne, že bych měla všechny odpovědi a věděla, jak na to. Ale už vím, že všechno je jen fáze. Přejde to. To náročné, ale i to hezké. Všechno je jen dočasné. Mnohem víc než dřív žiju přítomností a nečekám na nějaké "až". Když Edu trápí bříško a chce se hodiny chovat a dudlat si, tak se prostě chová a dudlá si. A já si čtu, píšu, vykecávám se na internetu s virtuálními kámoškami, sleduju naučné dokumenty... práce kolem stojí a mně je to úplně jedno. Dokonce si to i užívám. A vůbec mě nestresuje, že prádlo na žehlení čeká v koši už týden a k večeři bude opět chleba se šunkou a zeleninou. Teď mě potřebuje, teď se potřebuje chovat, tak to dělám a neřeším. Za týden může být všechno jinak. A stejně tak i ty hezké chvíle, kdy mi spokojeně usne na ruce, děti s v klidu hrají nebo jsou ve školce, na chvíli je ticho a klid... a já z těch chvil dokážu čerpat energii a radost víc než dřív. Teď je fajn, za chvíli se zas někdo bude s někým rvát, někdo bude ječet... Tenhle článek píšu jednou rukou s Edou u prsa. Bolí ho po večerech bříško a nemůže spát. Tak se chová a já píšu. Už nemám potřebu všechno hned vyřešit a nastolit zpět rovnováhu, nepotřebuju všechno neustále nasazovat zpět na koleje. Mnohem víc prostě jen tak jsem. Líp snáším, že nemám věci pod kontrolou, že se nedá pořádně plánovat. Zároveň ale vím, že všechno se dá zvládnout, všechny krize pominou a všechno bude zase fajn. Prostě klid a pohoda :)

První dítě mi převrátilo život hlavou dolů. Spousta stresu, obav, nejistoty. Neustálé pochybnosti sama o sobě, jestli to dělám dobře. Často jsem se cítila hrozně, že mu nerozumím a netuším, co potřebuje. Bylo pro mě těžké se na miminko napojit, dlouho mi trvalo, než jsem se přestala cítit jako pečovatelka a začala se cítit jako matka. Druhé už bylo o moc snazší. Už jsem věděla, do čeho jdu, co mě čeká, už jsem věděla, že to nejspíš zvládnu a všichni přežijeme :) A to třetí, to prostě vklouzlo mezi nás, jako by na světě nebylo nic přirozenějšího. Jako by tu to jeho místo bylo od začátku připravené a ono jen konečně přišlo.

U prvního bylo všechno nové, neznáme, vzrušující, ale i děsivé. Chtěl ajsem všechno dělat správně, mít všechno perfektní, nedělat žádné chyby. Všechno jsem hrozně řešila. S druhým jsem hodně řešila, jak skloubit jejich odlišné potřeby, a později, jak jim pomoci spolu vycházet. Teď už na nic z toho nejsou kapacity, hlavní úkol zní "nějak to přežít" :D A jak člověk nemá tolik možností kontroly (protože ono to jednoduše moc kontrolovat nejde), má v podstatě jen dvě možnosti. Buď se z toho bude hroutit, až se definitivně zhroutí, nebo to vezme tak, jak to je, a naučí se tím nějak proplouvat.

Mám velkou výhodu v tom, že v okolí není nikdo, kdo by mi dával najevo nesouhlas s naším rozhodnutím mít větší než malý počet dětí. ak moji rodiče tak tchánovci nás naprosto podporují a fandí nám. Nezažívám tedy žádné konflikty, pocity nepochopení, odmítnutí nebo dokonce pohrdání. Jsem za to hodně vděčná, není to vůbec samozřejmé. Některé mé známé a kamarádky by mohly dlouze vyprávět...

Aby ale nebylo všechno jen růžové... fakt mi chybí zahrada. Fakt hodně. Bydlíme na sídlišti, kvůli každému sklouznutí se musíme všichni komplet obléknout a vyrazit do parku. Cestou se vyhnout všem exkrementům. Nevlítnout pod auto. Chybí mi ta možnost vypustit děti na chvilku ven a sama pokračovat v započaté práci, moct si sednout s kafem na vzduch. Chybí mi možnost relaxovat s rukama v hlíně. A dojít pěšky do lesa. Užili bychom větší auto. Do toho našeho se vejdeme, ale je to trochu stísněné. Ale nic nejde najednou, všechno postupně.

Některé dny jsou hodně náročné. Když se starší řežou, já jsem nevyspalá, Eda je celý den plačtivý a chovací. Nosím ho v šátku, ale nemám naposilováno a brzy mě začnou bolet záda. Chtěla bych mít aspoň chviličku pro sebe, ale večer ho nosím až do chvíle, než jdu spát. Šití vázne. Dnes jsem se dostala ke stroji potřetí od porodu. Mám tolik věcí, do kterých bych se chtěla pustit, ale prostě není kdy. Ale celkově vzato je mi to tak nějak jedno. Prostě náročný den v práci, to známe všichni. Jen v mateřství na konci náročného pracovního dne nečeká relax doma. Ale v tom je právě ta krása třetího dítěte, že člověk už ví, že i tohle je jen fáze a že zase bude líp. A až bude jeden z těch poklidných dnů, kdy všechno bude šlapat jak hodinky, budu si to užívat, a místo abych honem, honem dohnala všechnu zameškanou práci, uvařím si kafe, vytáhnu časopis, sednu si na balkon a budu si vegetit :)

Tak takhle nějak to mám, nějaké takovéhe je pro mě zatím to "mít třetí dítě" :)


7 komentářů:

  1. S dárkem z porodnice to mám stejné, starší dítě/děti prostě nelze takto jednorázově uplatit. Důležité je to brát jak to přijde a neokřikovat starší když chce pochovat mladší apod. Moji rodiče starší dcerku (4,5 roku) od malého (bude mu rok) defacto vyloženě odhání, ať ho nechá být, ať ho netahá apod., přitom se s ním chce mazlit, unést ho tedy neunese, je drobná, ale občas jí nechám ať ho tahne, mlaďasovi se to moc nelíbí, ale zas včas zakročim když začne hodně protestovat. A už mi pár lidí řeklo, že se k sobě chovají moc hezky, že to nebývá, tak nevím přesně čím to je, ale určitě základ je neodhánět starší od skoro všech činností s miminkem.
    Moc Vám fandím, občas nakouknu na blog na ušité věcičky a ráda si počtu :) přeji hlavně hodně zdravíčka všem.

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkně jsi to všechno sepsala:-) Dárky od miminka u nás také netradujeme, v podstatě všichni brali nového sourozence jako ten nejkrásnější dárek a popravdě řečeno, veškeré hračky pro miminko stejně nejdřív vyzkoušeli ti starší (a to i ten osmiletý v době narození nejmladšího prkca). Jen ten příchod nejmladšího byl u nás náročnější v tom, že starší začali bojovat mezi sebou o přízeň té nejmladší:-( To trvá částečně dodnes. Taktéž na sídlišti jsem řešila to, co ty (zahrada však u nás nebude, nebyli jsme ochotní se už vzdát města a jít na venkov, takže jsme zvolili kompromis většího bytu na stejném sídlišti). A taky mě třetí v ledasčem překvapilo, to jsem tak úplně nečekala. Ale jsem šťastná, že jsem dostala velkou rodinu, kterou jsem si vždy přála. Přeju vám doma pohodu a tobě výdrž! :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Krásný článek. Jsem zatím u prvního... a vše řeším. Chi být ve všem nej a mít vše tip-ťop... a pak se hroutím, protože nestíhám a je mi líto, že nemám čas pro sebe. tvůj článek mi dává naději, že si to sedne a že to nějak půjde :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Nádherně sepsaný článek :-) S druhým dítkem si teď užívám rodičovskou víc a jak píšeš, prostě nic neřeším, protože práce neuteče, hlavně když jsou kluci spokojení. A na bolení bříška mi u druhého syna dost pomohly probiotické kapky Bio Gaia protectis. U prvního se u nás ještě neprodávali a to jsme si bolení bříška protrpěli. Přeji hodně zdraví a ať bříško přestane brzo bolet :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Hezký příspěvek :-) sama to mám podobně jako Ty u prvního. I když určitý posun vnímám, přece jen už některé věci prostě přestávám řešit. V dobrém "závidím" tu přípravu na miminko. Ať už na to první, druhé nebo třetí. U nás chyběla a zpočátku to bylo cítit. A u druhátka se obávám, že to bude jednou podobné, najednou telefon a pak sprint :-) tentokrát ve třech :-) Nicméně naděje, že člověk bude u toho dalšího dítěte víc vyklidněný, je moc fajn!

    OdpovědětVymazat
  6. Milá Jitu :-) krásný článek, sama mám dvě doslova vymodlené děti s věkovým rozdílem 11 let. Vždycky jsem si přála velkou rodinu, byli mi dopřáni nakonec jen dva synkové :-) s manželem vlastně tři ...a je pravda, že změnili můj život.člověk čím je starší a dětí má víc, musí se často smát tomu co řešil u prvního dítěte. Přitom je všechno tak přirozené . Možná si to zbytečně člověk komplikuje tím že o všem moc přemýšlí :-) ale z vašeho článků sálá neskutečný klid, pokora a vděčnost. Myslím že i moudrost :-) Moc vám fandím a přeju hlavně zdraví a spoustu šťastných dnů ! krásné léto. Brzo k Vám ráda zase nakouknu .

    OdpovědětVymazat
  7. Pěkný článek. Mám dvě holky a třetí neplánuji. Musím přiznat, že zahrada je perfektní. Občas se starší ptá, proč nebydlíme v Brně, ale na vesnici. Že se pořád musí pracovat, stačí jí, že dětive městě chodí jen na hřiště, rozhodně nelítají do večera po zahradě jen v papučích. Tu práci vyváží ta volnost, nejaký výpěstek ze zahrady. A dárek z porodnice Veronika taky nedostala, Bára jí z bříška posílala fotky jak vypadá. Spávala s fotkama z ultrazvuku. Chodila ne všechny kontroly.

    OdpovědětVymazat

Děkuju za návštěvu a za komentář :)
Všechny reakce mě moc těší a podle možností se snažím i odpovídat.