pátek 12. dubna 2013

Dvoubarevné kapsovky

Jarní plínkománie nekončí - plínek není nikdy dost :)
Po supersavých kalhotkových plínkách jsem se pustila do kapsových AIO plínek. Impulzem byla opět moje švagrová, která si objednala 4 kousky na vyzkoušení. A když už jsem byla v nakupování materiálu, koupila jsem i na nějaké kapsovky pro naše druhátko a ušila 7 pro něj. Celkem tedy 11 plínek. A že šiju šnekotempem, zabralo mi to zase přes dva týdny.
Šila jsem dva typy plínek - s bambusovým aksamitem uvnitř a ušima ze suedeclothu pro neteř Terezku a se suedeclothem uvnitř pro Vojtíka.

Dvoubarevné kapsovky s aksamitem


A dvoubarevky se suedeclothem



Jak fungují kapsové AIO plínky?

Je to typ plínek All in One, tedy všechno v jednom - savá a nepropustná dohromady, stejně jako jednorázové plínky. Nepotřebujete žádné svrchní kalhotky, na dítě připnete jednu plínku a je to. Manipulace je stejná jako s jednorázovkami, jen se po použití vyperou a jsou hezčí :) Kapsové AIO jsou specifické tím, že savé vrstvy se zastrčí dovnitř plínky. Víc si o nich (a o dalších plínkách AIO) můžete počíst tady.

Mně se kapsovky výborně osvědčily na malé miminko jako super-rychlá a snadná varianta na cestování, po doktorech a návštěvách nebo na ven, kde jsem přebalovala, kdekoli bylo třeba. Ušila jsem si tři (kouknout se můžete tady). Protože jejich savost je nižší než savost kalhotkových plínek, postupně jsem je přestala používat. Na ven přeci jen potřebuju spolehlivou plínku, která neproteče, pokud je přebalení zrovna problematické. A na doma mi přišly nějak zbytečné.
Teď jsem je ale zase vytáhla a s chutí používám právě na doma. Občas je třeba přebalit, ale nepotřebujete super savou plínku, stačí něco tak na hodinku. A na to jsou právě teď kapsovky super. Někomu vyhovují za tímhle účelem čtvercovky narovno do svrchních kalhotek, ale mně nějak ne. Vojtovi se vždycky jaksi posesouvají a PUL přímo na kůži mu nedělá moc dobře. Stačí ale čtvercovku s obyč vkládačkou strčit do kapsovky a je z toho rázem ideální štíhlé řešení pro pohyblivé dítě na hodinku až dvě. Takováhle malá plínka navíc nijak neomezuje v pohybu, takže může být fajn i pro děti s nějakým handicapem nebo jako první kontakt s látkovkami vůbec.


Několik technických parametrů:

  • Všechny plínky jsem šila jako dvoubarevné - s ušima ze suedeclothu. Má to dva důvody. Jednak finanční - z jednoho kusu PULu ušiju 2 plínky místo jedné (PUL se běžně prodává po čtvercích cca 50x50cm, čtverec stojí kolem 100,-), kousky na uši jsou přitom jinak neupotřebitelné odstřižky. A druhý důvod je čistě estetický - prostě se mi to tak líbí :) (i když se s tím mnohem víc práce).
  • Suedecloth je nepružný polyesterový semiš, je nenasákavý a vlhkost okamžitě propouští do dalších vrstev. Funguje tedy výborně jako "stay dry" vrstva (zajišťuje pocit sucha dítěte). Vyrábí se ve spoustě barev, které při praní nepouští. Je možné prát ho na 60°C.
  • Základem plínek je velmi upravený střih na kalhotkovou plínku od Sufika. Postup je můj vlastní, nikde jsem nic podobného nenašla.
  • Zapínání je na speciální plenkový suchý zip. Dobře se osvědčilo, hezky sedí, snadno se s ním manipuluje (ideální řešení pro babičky, hlídací tety a ustrašené tatínky). Nešila jsem protisuchy, u kapsovek moc není kam. Plínky se perou tak, že suchý zip zapnete na bříško a celou plínku protočíte vnitřní vrstvou ven. Nic se nezasuchá, kam nemá :)
  • Plínky mají zkracovací patentky, takže je možné použít je od narození po nočník (nebo než z nich dítě vyroste :) 
  • K plínkám pro neteř Terezku ještě došiju vkládačky z českého bambusového flísu. Na těch ale není celkem nic moc k vidění, takže se mi nechce se článkem čekat, až budou hotové :) 
  • Všechny materiály (PUL, suede, suché zipy, bambusový aksamit, lastin, patentky) jsem koupila na sijemdetem.cz a detivbavlnke.sk.


























Dvoubarevné kapsovky s aksamitem uvnitř



  • vnější vrstva - PUL, uši ze suede 
  • vnitřní vrstva - bambusový aksamit, uši ze suede
  • zapínání na plenkový suchý zip
Vnitřní vrstva z aksamitu má tu výhodu, že je přírodní materiál v kontaktu z pokožkou (někdo nechce, aby jeho dítě mělo na zadečku umělinu). Taky je sám o sobě savý, nehrozí tedy, že by  rychle čůrajících dětí moč stekla po povrchu plenky ven. Plínku je možné prát v mýdlových pracích prostředcích.





Dvoubarevné kapsovky se suede uvnitř

  • vnější vrstva - PUL, uši ze suede 
  • vnitřní vrstva - suede ve stejné barvě jako uši
  • zapínání na plenkový suchý zip

Vnitřní vrstva ze suede má tu výhodu, že funguje jako stay dry - dítě má neustálý pocit sucha. Protože je sám nenasákavý, nehrozí ani, že by táhl vlhkost ven na oblečení. Navíc se velmi dobře pere.
Nevýhodou může být, že plínku není radno prát v mýdlových pracích prostředcích, které polyester zanáší. Moč by pak mohla po suede stékat ven.







A ještě několik postřehů k šití:

Šití mi opět trvalo jako psovi pastva. Mám na šití maximálně 2 hodiny večer a ne vždy to vyjde. Tentokrát mi do toho navíc vlezlo Vojtíkovo marodění, tak se všechno protáhlo.
Na šití kapsovek stačí obyčejný šicí stroj s rovným stehem a tříkrokým cikcakem. Hodně pomůže kráčející patka, dostatek špendlíků a něco ostřejšího nebo sladkého dle stavu a nátury na posilněnou - sešívání pružného aksamitu s kluzkým PULem je totiž doslova lahůdka :) Naproti tomu šití kapsovek se suede je úplně bezproblémové a zvládne ho i poučený začátečník. Takže směle do toho :)

3 komentáře:

  1. Ty jsou tak úžasné! Krása! :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tý jo.... vážně plínkománie... jsou parádní a naprosto dokonalé!
    Ajka

    OdpovědětVymazat
  3. Nádherné, zírám, jaké máš krásné PUL! To aby se člověk na každé přebalení skoro těšil:-)

    OdpovědětVymazat

Děkuju za návštěvu a za komentář :)
Všechny reakce mě moc těší a podle možností se snažím i odpovídat.