středa 24. května 2017

Jak dlouho vydrží látkové plenky?

Dost často dostávám otázku, jak dlouho vydrží látkové plenky, než se dostanou do stavu, kdy už se nehodí ani na to, k čemu jsou určené :) Vyplatí se vůbec ta investice? Jsou na půl roku? Na rok? Na kolik dětí?

Tak tady jsou moje zkušenosti a budu moc ráda, když se podělíte o ty vaše :)




Nejjednodušší odpověď je "těžko říct". Záleží na mnoha faktorech.

  1. Kolik máte plenek, jak často přebalujete a tedy jak často tu jednu konkrétní perete. Já neměla nikdy moc rozsáhlou sbírku a každá plenka prošla pračkou minimálně 1x týdně, spíš častěji. 
  2. Jakou máte vodu? V tvrdé vodě odchází plenky o něco rychleji. 
  3. Záleží i na konkrétním dítěti. Některé děti mají agresivnější moč než jiné, látka pak odchází dříve. Prořídlý materiál se objeví typicky v "zátěžové" zóně. 
  4. Sušíte v sušičce, na topení nebo na přímém slunci? Pak vám možná dříve popraskají gumičky nebo začne provlhat PUL na svrchňáčcích. Pokud sušíte takto při vyšších teplotách, je důležité nechat plenku vychladnout, než ji budete různě vytahovat. Rozehřátá gumička je náchylnější k popraskání. Vliv má určitě i kvalita gumičky a způsob přišití. Používám jemnou silikonovou gumičku, která je k tomu určená, našívám tříkrokým entlem a nepraskla mi nikdy ani jediná.
  5. Vliv má i konkrétní materiál, ze kterého jsou plenky ušité. Na froté se udělají dírky později než na úpletu, úplet s elastanem se ukázal jako odolnější než úplet ze 100% bavlny, záleží ale i na gramáži a konkrétním provedení. To se dopředu ovlivnit nedá. Někteří výrobci používají savé materiály, které se i po předeprání a vysrážení dále srážejí a plenka se po čase srazí. To se stalo mně s nejstaršími plínkami. 
  6. Jak plenky skladujete a perete? Šetrnější je plenky neskladovat ve vodě, ale jen přemáchnout v případě potřeby skvrnu, vyždímat a hodit do koše na pleny. Očůrané nechat, jak jsou. A za den nebo dva vyprat. Čili prát nejdýl každý třetí den. Prát by se mělo alespoň občas na 60 nebo s použitím desinfekce. Navzdory rozšířenému předpokladu v běžných pracích prostředcích desinfekční složky nejsou. Běžné prádlo totiž není třeba desinfikovat :) Naproti tomu plenky ano, proto na 60 (to je teplota, která pro toto využití postačuje) nebo s desinfekcí na prádlo. Přečtěte si ale složení, není to z ekologického hlediska žádná hitparáda (nebo lépe - je to jed, který je nebezpečný pro ryby a většinu ostatních vodních organismů).
  7. U plenek na suchý zip je podstatná jeho kvalita. Neosvědčil se mi metrážový suchý zip, který má velmi jemnou očkovou část, skoro jako samet. Plenka s ním je sice poddajnější a můžete si ho ustřihnout jakkoli velký kus, ale poměrně brzy se osuchá a plenka nedrží. U mnou šitých plenek zvítězil kvalitní plenkový suchý zip, který i po 2,5 dětech stále drží bez výhrad. 
  8. Vliv má také to, jak plenku perete a sušíte. Plenky na suchý zip mívají uvnitř protisuchy, kam zasuchnete sucháč na křidýlkách plenky. Šetrnější je ale přilepit sucháč na bříško plenky a celou plenku protočit vnitřkem ven. Dál v článku uvidíte proč :) 
  9. A nakonec záleží taky na vaší náročnosti. Co ještě je pro vás přijatelné a co už vám vadí? Vadí vám, že je plínka opraná a vzor vybledlý, vadí vám pár dírek ve vnějším úpletu, které sice nejsou hezké, ale funkci nevadí, nebo plenku vyhodíte, až když opravdu nejde používat?


Obecně by plenka měla zvládnout přebalování dvou dětí. Plenku, která by to nevydržela a rozpadla se dřív, bych vyhodnotila jako nekvalitní nebo špatně ušitou. Na druhou stranu není možné čekat, že plenka vydrží 2 a víc dětí a nebude to na ní znát. Je vyrobená z přírodních materiálů, ne z plechu. Představte si libovolný kus oblečení, který nosíte velmi, velmi často. Jak vypadá po roce? Po dvou? Po čtyřech? A to ho nejspíš neperete týden co týden a na 60°C. Pokud mi džíny vydrží neděravé dvě sezóny, považuju to skoro za zázrak bez ohledu na jejich pořizovací cenu. Tím chci říct, že plenka se opere, po čase se vyskytnout dírky v nejnamáhanějších místech. Neměla by se ale citelně srazit, neměly by popraskat gumičky, rozpadat švy...


A jak jsou na tom moje plenky?





Tohle je nejstarší z mých vlastnoručně šitých plenek, kterou stále ještě používám. Šila jsem ji v září 2012, když bylo Vojtovi 3/4 roku. Odlátkovala jsem s ní 2 a půl dítěte, byla jedna z prvních, kterou jsem kdy ušila. V úpletu nejsou žádné dírky, ale vnitřní materiál, bambusový aksamit, už je na některých místech prošoupaný. Nejvíc je to na ouškách a kolem gumiček. Tam, kde se hrana materiálu ošoupává při praní.


Svrchní úplet s podílem elastan je bez dírek, vnitřní bambusový aksamit je už dost odřený

Vydřený aksamit na oušcích a kolem gumiček

a na obvodu celé plnky, kde je materiál tužší

Ostatní plenky z té doby se už nedochovaly. Ve vnitřním materiálu se udělaly dírky nebo se plenky srazily a byly k nepotřebě. Navíc to byly moje šicí začátky, ne všechno bylo dobře udělané, odpadly některé patentky. Tahle se povedla nejvíc.

Ukázalo se ale, že tenhle způsob šití plenek je pracnější než ten běžnější způsob, kdy se plenka jen obšije na overlocku. Navíc jsou otáčené plenky náchylnější, okraje se dříve prošoupou a vznikají dírky ve vnitřním materiálu.






Tuto várku plenek jsem šila v březnu 2013, Vojtovi byl rok a čtvrt. Nosil je další rok a půl, Týnka rok a tři čtvrtě a Eda už skoro rok. Stále je používám.
Několik obrázků, které dokumentují jejich současný stav, ukážu vzápětí.

Všechny plenky se mi citelně srazily. Na vině je materiál, který jsem tehdy používala. Český bambusový flís. Je to v podstatě silná teplákovina (s polyesterovým fleecem nemá nic moc společného), vyrobená ze směsi bavlny a bambusu. Látka bytelná, velmi savá, ale také srážlivá a tuhnoucí. Po čase ztvrdne a nic moc se s tím nedá dělat. Plenka je tužší, méně poddajná a jemná, materiál přestane pružit. Navíc se bambusový flís i po pečlivém předeprání a vysrážení dál sráží. Moje plenky se srazily jen trošku, ale po čase jsme si pořídili sušičku a v té se srazily dost. Během dvou, tří použití byly z plenek novorozenecké. Pokud bych ji nepoužívala, plenky by se nejspíš tolik nesrazily, ale zas by mi tu neustále strašily na topení a byly tuhé jak prkno (sušička prádlo změkčí).
Navíc jsem tehdy použila metrážový suchý zip, který teď už téměř nefunguje.

Na plenkách s dráčky a bagry je dost dírek a jsou hodně seprané, plenky s tučňáky jsou bez jediné dírečky, jen barva místy sepraná. Froté plenky mírně vybledlé, ale bez dírek.


Plenka je viditelně sražená, vnější látka jakoby přebývá


Dírky vedle gumiček, hodně namáhané místo, kde se materiál odírá při praní o ostatní plenky a buben pračky


Dírky vedle sucháče na ouškách. Hodně namáhané místo, kde se materiál při praní odírá. 


Dírky u sucháčů na ouškách plenky.


Dírky vedle patentků a gumiček


Froté plenky zůstaly bez dírek


A plenky s tučňáky také. Však to taky byl nejdražší materiál, ze kterého jsem tehdy šila něco pro svoje děti.

Tyto plenky pomalu odsouvám a zvažuju, zda je nechávat pro nějaké potenciální další dítě, nebo už poslat k vodě. Nejvíc lituju použití špatného suchého zipu a bambusového flísu, kvůli kterému se plenky srazily. Jinak bych je s chutí používala dál a dál. Pár dírek mi nevadí, ale to, že jsou plenky tuhé, sražené a suchý zip nedrží spolehlivě, mi vadí už dost. Kdyby byl materiál jiný, mohly by ještě krásně sloužit.





Plenky, které jsem šila pro Týnku, jsem šila už z biobavlněného beránka a bambusovo-biobavlněného froté, které nabízím i na svém e-shopu. Tyhle materiály se mi osvědčily absolutně nejvíc. Plenky jsou v zápřahu v součtu necelé dva roky. Materiály jsou stále měkké a poddajné, pruží, nejsou tuhé. Na lícovém materiálu se objevují sem tam první drobné dírky (nad suchým zipem na bříšku a na oušcích na ohybu, vedle sucháče), ale jen na úpletech ze 100% bavlny. úplet s podílem elastanu je bez dírek. Použila jsem kvalitní plenkový suchý zip, který drží stále bez jakýchkoli změn. Vzory jsou trochu vybledlé a zaprané, ale nic tragického. Naprosto nepochybuju, že vydrží do konce Edova plenkového období a vydržely by nejspíš i dýl. Jestli budu mít příležitost otestovat to, to netuším :D








Poslední plenky pro Týnu jsem šila v březnu 2015, kdy Týně byl rok a půl. Nosila je ale jen krátce, bez plenek byla asi o 2 měsíce později. Celkově jsou nošené maličko přes rok. Poškození na nich není patrné vůbec žádné, jen velmi mírně sepraná barva.



Nové plenky





a nyní

Jak pečuju o plenky? 

Skladuju na sucho, peru na 60 nejdýl každé 3 dny. Pračku nepřeplňuju, dávám máchání navíc (moje pračka neumožňuje volit "víc vody"). Suchý zip lepím k protisuchům, plenky suším v sušičce. Ale nechávám je vystydnout, než s nimi dělám cokoli dalšího. Čili nic výjimečného.

A co naše kupované plenky? 

Nakupovala jsem několik druhů novorozeneckých plenek. Flanelové Baby Lucy jsem po Edíkovi vyhodila. Byly už děravé a sucháče nesuchaly. Vydržely tedy cca 3x 5-6 měsíců. Froté plenky mi vydržely všechny, dírky nejsou na žádné. Velkostně každá vydržela jinak dlouho, některá do 3-4 měsíců, jiná třeba až do 9. A taky každé dítě mělo trochu jiné proporce, jinak dlouhý sed...


Co dělat, aby plenky vydržely co nejdéle? 

Mějte jich víc, abyste nemuseli točit stále stejných 15 kousků. Správně o plenky pečujte (skladujte nasucho, perte nejdéle každé 3 dny, na 60, nedrhněte plenky kartáčem, nevytahujte plenky, dokud jsou horké ze sušičky...). Hlídejte, že s eplenky perou v dostatečném množství vody (pračku plňte maximálně do poloviny, případně zvollnte "víc vody", použijte máchání navíc... Pečlivě vybírejte takové plenky, které mají jen kvalitní suchý zip (na fotkách nejstarších plenek vidíte ten jemný, tak ten neberte) a jsou z materiálů, které se už dál nesráží. Vyhněte se českému bambusovému flísu. Výrobci nebo prodejci obvykle uvádějí přesné složení plenky. Pátrejte po tom. Pokud se plenka přeci jen sráží víc než minimálně, reklamujte ji. Máte na to právo. Sežeňte si reference a nekupujte na blind. Ne každý šije pečlivě a z kvalitních materiálů.

A na závěr - nemějte nerealistická očekávání. Jak jsem psala, moje zkušenost je, že 2 děti by plenka měla zvládnout. Některé mé plenky drží v součtu už téměř 4 roky nepřetržitého používání. To je myslím celkem fér :) Je to na nich znát, žádné krásky to už nejsou. Ale fungují stále.


Jaké jsou vaše zkušenosti s moderními látkovými plenkami? Kolik vám vydržely? Budu moc ráda, když se podělíte v diskusi pod článkem.
A pokud vám informace připadaly přínosné, sdílejte článek dál :)

25 komentářů:

  1. Zajímavý článek:-) Já před 12 lety koupila tehdy hotovou sadu od Bambinomio a jejich vícevrstvé čtvercové plenky, které se skládaly na třetiny, vydržely 1,5 dítěte. Zhruba v půlce doby používání na druhé dítě se začaly postupně rozpadat, takže jsem dokoupila ještě pár stejného systému tuším od Kikko. Ty vydržely podobně. Na třetí dítě jsem si šila vkládací vícevrstvé plenky osvědčeného systému - čtverec, který stačí složit na třetiny, z bambusového froté a bambusovo-konopného výplňku. Dělala jsem si různé kombinace, zkoušela. I přes pečlivé vysrážení se látka ještě trochu dále srážela (to jsi psala u podobného materiálu též). Naše třetí dítě vydržely naprosto v pohodě a pak jsem je posunula dál, víc o nich nevím. Vše práno 2x týdně v pračce, sušeno na slunci (nebo sušáku), sušičku jsme v té době neměli. Takže ano, nevydrží věčně, ale snesou toho dost. U první sady jsem si zapisovala počet praní a vypočítala, že po 8 měsících jsem měla splacenou investici a zbytek jsem měla už pouze jen náklady na praní. U vlastnoručně šitých plenek to vycházelo samozřejmě ještě výhodněji, pořizovací náklady byly nižší. PUL kalhotky vydržely z první koupené sady i na 3. dítě a pak jsem je sice už zašedlé posunula opět dál. Akorát jsem u některých musela vyměnit gumičky. Každopádně se mi dost ulevilo, jakmile jsme plenky přestali používat a s radostí jsem se zbytků zbavila:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju za postřehy.Na vícevrstvé plenky jsem úplně zapomněla. Musím do článku doplnit. Moje jsou z oboustranného pružného bambusového froté a krom mírného vyblednutí jsou pořád perfektní. Ty vydrží asi úplně nejvíc, jak nemají žádná konstantně namáhaná místa.

      Vymazat
  2. Skvělý článek, musel dát spoustu práce.
    Já musím z vlastní zkušenosti dodat, že je důležité nepoužívat na bambusové plenky ocet při máchání.

    Ať jsem měla plínek sebevíc stejně jsem musela prát jednou za 1.5 dne, asi mám hodně učůrané děti. Maximálně po dvou dnech a to máme velkou pračku. Od roka jsem dávala jednorázovky, protože látkovka neměla šanci.

    Na třetě jsem šila plínky z oboustranného českého bambusového froté , snad si to dobře pamatuji, a nesrazelo se. naopak mi prislo po mnoha pranich hebci nez tolik doporucovany aksamit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Evi :)
      Moje děti nikdy nebyly experti na pití. Nejvíc čůraly někdy ve 4-5 měsících, kdy už měly dost hlad. To byly noční plínky opravdu hodně nacpané. Ale s problémem, že by mi plenka nestačila u starších, jsem se nesetkala. já je naopak musela pořád nutit, aby vypili aspoň něco. Ale znám to od pár žen v okolí, že to měly s dětmi taky tak.

      Vymazat
    2. Tez nas pripad :-), i jednorazovku procurala za 3 hod, kdyz mi usnula cerstve neprebalena. V latce byla durch na teplaky i po hodine, nebylo v mych silach ji 12x denne prebalovat (cemuz se samozrejme v tom veku branila). Takze v roce jsem povesila latku na hrebik.

      Vymazat
  3. Super článek, zrovna jsem si prohlížela bazarovou plenku Anavy, kterou jsem sundala ze sušáku a škoda, že sem nejde vložit fotka (nebo ano?). Mám teprve jednoho ročního synka, ale drtivá většina mé plenkovací výbavy je bazarová či poděděná. Čtverce zatím drží všechny - i ty dvacet let staré po mém bratranci. A to čtverce suverénně používáme nejvíc. Bazarové kalhotkové plenky se trhají kolem patentek a suché zipy přestávají suchat. Nejspíš většina z nich jede třetí dítě, takže jim to nemám za zlé. Prostě zašiju, suchý zip vyměním a pojedou dál. Nevyhrají sice soutěž krásy, ale fungovat budou. Peru jednou za tři dny na 60 stupňů, skladuji na sucho a suším dle počasí - buď na balkoně na vzduchu nebo v sušičce. Každopádně moje investice nebyly nikterak veliké a rozhodně už je mám zpátky i se započtenými energiemi a to ani nepoužívám mýdlový sliz, ale komerční prací prostředek. Je ale pravda, že na čtvercích se opravdu dá ušetřit nejvíc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju za postřehy.
      Myslím, že do komentářů tady na blogu fotky vkládat nejdou. Ale můžete ji dát do komentáře na facebooku. Článek je tam na mé stránce by Jitu, nebo ho můžete nasdílet třeba do Poradny pro látkovačky :) Docela by mě zajímalo, jak jsou na tom s výdrží různé komerční značky.
      Naše čtverce se už odebraly do věčných lovišť. Byly po mě a mých 3 sestrách a pak ještě dalších x dětí jen na otírání pusy. Pro třetí miminko jsem si koupila pár Kikko Lux nebělených a uvidíme. Zatím jsou perfektní.

      Vymazat
  4. Tak moje plenky bohužel dvě děti nevydržely. A synek kterému táhne na druhý rok je teď už většinou v papíru, protože se mi nechce kupovat látkové na tak krátkou dobu. Měla jsem čtverce všech možných značek - české i zahraniční a šité jsem měla Anavy kalhotkové. Všechny plenky se doslova rozsypaly. Začalo to dírakama a pak už to jelo. Většinu jsem vyhazovala opravdu ve stavu - na cáry - ani na hadr už nešlo zachovat. Suché zipy vydržely všechny, látky ne. Prala jsem velmi často - výbavu jsem měla malou. Prala jsem v mýdlovém slizu (podle návodu zde na blogu) a s octem místo aviváže. Sušila jsem půl roku volně na šňůře, pak jsme koupily sušičku - ta myslím proces zrychlila. Skladovala jsem na sucho. Látkování nelituji ani trochu, ale překvapilo mě, že takto vůbec nevydržely. Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju za Vaše zkušenosti a postřehy.
      To bych tedy nečekala, že plenky odejdou takhle rychle. Peru také tak, v mýdlovém slizu nebo froshi, s octem nebo kyselinou citronovou místo aviváže. A drží. Ty poslední z dobrých materiálů jsou po jednom dítěti skoro zánovní, jen trochu vybledlé, ale jinak vůbec žádný problém.
      Je super, že látkování nelitujete. Podle mě je to pro dítě i přírodu o tolik lepší řešení, že to za to prostě stojí.

      Vymazat
    2. Pokud plenky perete v mýdlovém slizu, můžete výrazně urychlit jejich opotřebení. Mýdlo ulpívá na vláknech a na něm se drží vápenité a křemičité usazeniny z vody a z prášku. V těch se daří bakteriím, které plenku postupně ničí - plenka tvrdne, řídne, objevují se dírky a prošoupaná místa. Na našem webu je návod na praní plenek, je tam i toto upozornění. Hanka (Anavy)

      Vymazat
    3. Nicméně tady bude na vině určitě i nějaký další faktor. Já prala plenky na "dítě a půl" skoro výhradně ve slizu, zbytek času na střídačku s tekutým Froschem a určitě mi neodcházejí rychleji než jiným. Usazeniny navíc vytváří i jiné prací prostředky, hlavně sypké.

      Vymazat
    4. Já taky nesdílím ten hon Anavy na mýdlový sliz - prala jsem v něm pleny prvním 2 dětem, a i pak na střídačku u dalších dětí a ani jedna plena nebyla zničená tak, že by se rozpadala, jak často vídám na fórech. Mýdlový sliz rozhodně není viníkem zničených plen - přikláním se spíš k tomu, že na vině je nedostatek vody v hlavním praní, a pak je úplně jedno, jaký prací prostředek se použije, protože hodně savé pleny se jen dřou o sebe, takřka "na sucho", jen nasáklé. Nedojde tak k dobrému vyprání čpavku z pleny, ten se ve vláknech usazuje, a látku postupně rozežírá, až se rozpadne. A rovněž tak sušička zrychluje velmi významně opotřebení plenek. Markéta (latkovky.cz)

      Vymazat
  5. Látkuju 4. dítě. Některé plenky ještě používám stále, některé se rozpadly při třetím. Nejvíc trpěly HHS konopné vázačky, věčně se utrhávaly šňůrky, hrůza byla, když se zamotaly v pračce... Sušičku máme, ale až od roka a čtvrt druhého, to byla parádní změna, že jsem je nemusela zjemňovat svýma rukama. Nejradši na domácí rychlé přebalování mám velké čtvercovky na rovno... ty už jsou o dost řidší, trhají se okraje. Jo a často přidávám jako vkládačku froté žínku:-) Bambusové Totsbots - oblíbené na noc, taky už hodně odrbané...
    Na čtvrté miminko jsem chtěla doplnit výbavu co nejlevněji, našila jsem z osušek a ručníků, které přebývaly jednoduché plenky na snapku typu haipa daipa a funguje to. Hlavně se dobře perou, žádné patenty, sucháče. Jen to zapínání na zdrhajícím klukovi je boj:-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdrhající kluci jsou v tomhle parádní. Vy už se 4. děťátkem asi tohle neřešíte, ale já s prvním už několikrát slyšela, že naše generace už v roce seděla na nočníčku. Jenomže některé děti si fakt nesednou. Už jsem se naučila přebalovat i látkovky ve stoje :-D a docela to pomáhá, čímž bohužel skočily moje pokusy o skládání na draka, protože se mi sklad vždycky rozpadne než ho na něj připnu. Super jsou žínky z Ikey, taky je používám jako vkládačku.

      Vymazat
    2. Jo, přebalování za běhu taky znám :D V tomhle věku jsem u obou starších používala skoro výhradně kapsovky a plnila je vším možným. Z ručníků jsem našila vkládačky na míru, dávala vícevrstvé, větší čtverce... Ani jeden moc nepil, takže krizovky nehrozily. Bylo to pohodlné a rychlé a snadno se s nimi trénovalo na nočník.

      Vymazat
  6. Malou jsem začala látkovat relativně pozdě - bylo jí skoro rok. Nicméně od té doby je opravdu, až na výjimku typu dovolená, v látkovkách. Část plenkové výbavy jsem dostala od mé švagrové (plenky jsou šité doma), zbytek jsem pořídila na bazárku, takže žádné plenky nemáme původně nové. Asi mám štěstí, protože i když je většina plenek po jednom či dvou dětech, vypadají pořád dost slušně. Ony i kupované vypadaly dost dobře, zejména noční Anavy. Dírky jsem zatím neregistrovala, zipy drží, gumičky dobrý - mám výše zmiňované ručně šité plenky, pak noční kalhotovky Anavy a kapsovky Bum Genius. Peru na šedesátku každý druhý den (i když teď už to vyjde někdy na třetí - malá začíná chodit na nočník), skladuji na sucho. Myslím, že plenkovací sezónu malé zvládnou v pohodě, věřím že i u případného druhého potomka bych je mohla používat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je super! Moje zkušenost je, že doma šité plenky vydrží často víc. Když už se s tím člověk dělá po večerech a nocích, pořídí si i kvalitní materiál a pracuje pečlivě. Kolik jsem ze začátku strávila hodin studováním různých látek. Před těmi 6 lety ještě moc informací nebylo, spíš skoro žádné. To se hodně změnilo i díky některým blogům.
      U kupovaných často očekáváme, že výrobce vybral to nejlepší za nás a zapomínáme, že to je kšeft jako každý jiný a cílem je na prvním místě maximalizovat zisk.

      A nebo když někdo našije plenky za hubičku z mikin a tepláků, tak mu zas není líto, když nevydrží léta. Dělal to pro tu radost z recyklace a to se taky počítá :)

      Vymazat
  7. Látkuju třetí dítě. A pořád s víceméně stejnou výbavou jako to první :-). Část výbavy jsem tehdy podědila od tety, něco našila babička (já tehdy ještě neměla stroj, ani neuměla šít) ze starých prostěradel a ručníků, zbytek tvořily čtvercovky, nově koupené i nějaké po mně. První se odporoučely ty od babičky, hodně ztvrdly a ani střih nebyl nic moc. Čtvercovky drží nejlíp ty letité, nové jsou sice taky pořád funkční, ale víc zhrubly a jsou tenčí. Některé z té poděděné výbavy drží ještě dnes, ale spíš už silou vůle. Fajn jsou třeba Baby Lucy. Froté už je sice hodně odrbané, švy dost zatvrdlé, ale drží. Ty na suchý zip trochu hůř. Pak mám nějaké TotsBots, ty se už rozpadají, froté dávno vypelichané, ale zatím je používám. Co drží perfektně, jsou svrchní kalhotky Popolini. Koupila jsem je na první dítě z druhé ruky a slouží bezvadně dodnes. První úplně novou plenku jsem pořídila až v půl roce druhé dcery, velurovou Baby Lucy. A používám ji stále, drží pěkně. Zhrubla jen trochu. Pak jsem vyzkoušela SIO systém Petit Lulu a ten se mi zalíbil, takže v cca v roce druhé dcery jsem si podle toho konečně našila svoje první plínky a ty používám ráda dodnes. Mohly by být savější (šila jsem jen z bavlněných froté prostěradel), ale s vkládačkou to jde. No a s třetí dcerou mě asi přestalo bavit šetřit za každou cenu a nových plínek jsem si dopřála víc :-). Jsem moc spokojená s nočními a kapsovými plenkami Bamboolik. První noční jsem pořídila ke konci přebalovacího období druhého mláděte, osvědčila se dobře a drží zatím skvěle.
    Teď mám doma nachystané metry bambusového froté, flísu, aksamitu a PULu a už čekám jen na stroj, až se mi vrátí z opravy. Sice asi není moc eknomické šít novou výbavu, když nejmladšímu dítku je rok, ale větší část výbavy je po těch víc jak 5 letech (když počítám i sestřenku, která je nosila první a vlastně ani nevím, jestli na ni byly nové nebo už taky použité) v dezolátním stavu a navíc je pak může podědit ségra, které čeká svoje první miminko.
    Skladuju nasucho, peru teď v komerčním gelu, předtím ve slizu (ten jsem teď nějak líná vyrábět), průměrně každý druhý den (a když se mi sešlo novorozeně a ještě plenkované batole, tak jsem prala denně). Suším buď na šňůře na balkoně, kde je převážně stín, nebo přes zimu v panelákové sušárně. Jednorázovky nepoužívám vůbec, ani na dovolené (ale my jezdíme spíš po chalupách přátel nebo místech, kde není problém plenky přeprat aspoň v ruce za použití dezinfekce a někde pověsit). Jediná situace, která mě donutila použít jednorázovky, byla týdenní hospitalizace dcery na JIPce, tam se látkovky používat nesměly (na standardním oddělení ano, tam to sestry neřešily a spíš plenky obdivovaly). Bylo docela vtipné se jako matka třetího dítěte sester ptát, jakou že velikost jí to po operaci daly a co tedy má manžel koupit a dovézt :-D.

    OdpovědětVymazat
  8. Zajímavý postřeh s tím českým bambusovým flízem. Mě se některé plenky během pár měsíců šíleně srazily a myslela jsem si, že to bylo tím, že jsem omylem zarovnala mezi vysrážené látky nevysráženou. Tak alespoň vím, že nejsem debil já:-) Nepoužívala jsem český bambusový flíz, ale konopno-bambusový flíz, což je ale podle mě obdoba téhož.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejsi :) Ten materiál byl problematický, každá várka se chovala jinak. Některá se po vysrážení dále srážela už jen minimálně, jiná poměrně výrazně. Co jsem četla zkušenosti jiných, tak u bambusovo-konopného a dalších mixů to bylo podobné.

      Vymazat
  9. Mne sa veľmi dobre osvedčili vrchné PUL Bum genius flip, s tými plienkujem teraz druhé, ročné dieťa, v obehu sú 3,5 roka a zatiaľ žiadne výrazné opotrebovanie. Mala som aj baby lucy PUL, ale tie som odložila asi po pol roku, zostala som iba s flipkami (4ks, časom som dokúpila ďalšie 2 ks). Dovnútra som dávala klasické štvorce ešte po mne a súrodencoch, je ich veľa, ale točí sa dookola približne 20-30 ks, z nich iba jedna začala presvitať a trhať sa. Okrem toho mám dve AIO pop in, používala som ich málo a aj tak odchádzajú suché zipsy, na pulkách mám patentky, no a čo som chcela povedať - pul s patentkami + staré štvorce je za mňa najlepšia voľba :)

    OdpovědětVymazat
  10. Já mám pro syna také jenom látkové pleny . Nejdřív jsem používala ty klasické bílé, čtvercové, ale teď už leze, tak jsem si koupila takové ty "kalhotky" a to je pro nás pro oba pohodlnější :-) . Už ho začínám pomalu učit na nočník, tak se těším, až se plen zbaví :-D .

    OdpovědětVymazat
  11. Já jsem se také rozhodla pro látkové pleny a věřím, že společně s kojením jsem udělala pro svého syna to nejlepší, co jsem mohla. Samozřejmě i pro planetu. Jinak jsem se chtěla zeptat jestli jste používala i tyhle klasické čtvercové pleny? Já na ně nedám dopustit.

    OdpovědětVymazat

Děkuju za návštěvu a za komentář :)
Všechny reakce mě moc těší a podle možností se snažím i odpovídat.