středa 26. dubna 2017

Přírodně barvená velikonoční vajíčka

Každoročně barvíme vajíčka v cibulových slupkách. Mám tuhle techniku moc ráda už od dětství a bez batikovaných vajíček by to pro mě nebyly Velikonoce.

Letos jsem se rozhodla vyzkoušet i další přírodní barviva. Volba padla na červenou řepu a červené zelí. Zelí dopadlo výborně, na bílých vajíčkách udělalo příjemnou bledě modrou barvu a na hnědých takovou nezvyklou modro - hnědou. Perfektní pro milovníky vintage :) Červená řepa měla dát vajíčka růžová, ale vyšly mi světle béžové. Ne, že by to bylo špatné, ale žádná velká hitparáda taky ne. Taky takové vintage :D Krom klasických cibulových slupek jsem použila i červené.






Jak postupuju:


Materiál nakrájím nebo natrhám na kousky, zaliju vodou, přivedu k varu a chvíli vařím. Barva je pak intenzivnější. Vajíčka umyju saponátem, ozdobím lístky a gázou nebo řídkých obinadlem (mám je raději než silonky, líbí se mi ten krajkový vzorek na vajíčku, který gáza udělá. Vajíčka vložím do nádoby ke slupkám, vařím 10 minut a nechám stát v nálevu do rána někde vchladu. Ráno vyjmu, odstraním gázu, vajíčka nechám oschnout a omastím sádlem nebo špekem.

A moje postřehy? 


  • U zelí a řepy je to ponechání přes noc nutné, barva je jinak příliš světlá. U cibule ne, pokud máte slupek hodně. Určitě to ale neublíží.
  • Červená řepa nevyšla podle očekávání. Možná jí neprospělo vaření. během vaření se totiž mění barva řepy a šťávy z fialové na takovou rezatou. Příště zkusím vajíčka uvařit předem, řepu nastrouhám, aby pustila co nejvíc šťávy a šťávu jen přivedu k varu a dál vařit nebudu. Uvidíme, co to udělá.
  • Červená cibule nedá fialovou barvu, jak se mnohde píše. Vyjde rezatější tmavší hnědá, výraznější než z klasické cibule. Klidně je můžete smíchat dohromady a udělat jen jednu lázeň. Rozdíl mezi nimi je malý.
  • Bílá vajíčka ve slupkách z červené cibule udělají stejnou barvu jako hnědá vajíčka v obyč cibuli. Pokud chcete výraznější fialovohnědou barvu, dejte do červené cibule hnědá vajíčka. Rozdíl je v barvě "lístku". U hnědých vajíček bude obrázek žlutý, u bílých zůstane +- bílý (spíš smetanový).




Děti moc tahle technika nebaví, takže ty si užily s gelovými barvami z drogerie a s akrylovými barvami a štětcem. Výsledky ale na fotkách nemám.

A co vy? Jak se barví vajíčka u vás?

8 komentářů:

  1. U nás se barvilo hlavně v barvách Ovo, to mě ale nikdy moc nebralo - takže s manželem a dětmi jsme zatím nebarvili. Ale teda to červené zelí a cibule dávají výsledky perfektní, asi jsem milovník vintage :), takže příští rok ráda vyzkouším.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bezva :) Jsem moc ráda, že jsem mohla inspirovat :)

      Vymazat
  2. My jsme letos zkusili klasicky cibuli a to zelí - barva byla docela intenzivní, zvláště pak to studené modré zelí ráno, brrr :D Chtěla jsem ještě zkusit kurkumu, ale na poslední chvíli jsem ji pak zapomněla koupit. Tak příště. Gázová vajíčka jsou krásná!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. taky jsem chtěla vyzkoušet kurkumu. Máme doma ještě zásobu koření, které přivezl manžel z Indie. Ale zapomněla jsem ji zabalit :-/ Tak za rok snad :)

      Vymazat
  3. Já dávám taky přednost vajíčkům barveným v cibuli, nemám pak obavy je sníst a taky je to vždycky překvapení, jak to dopadne.:-))) Zdena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, právě ten moment překvapení mě na batikování vajíček baví nejvíc :)

      Vymazat
  4. Mám ráda vintage. A ty vajíčka hnědá v zelí jsou přesně můj styl. Příští rok se budu opičit, protože to se mně teda fakt líbí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda, že jsem přinesla inspiraci :)

      Vymazat

Děkuju za návštěvu a za komentář :)
Všechny reakce mě moc těší a podle možností se snažím i odpovídat.