středa 29. dubna 2015

Vivobarefoot Stealth - recenze

Dlouho jsem se odhodlávala, dlouho kolem nich chodila, až jsem se konečně rozhodla a pořídila je. Svoje první barefoot botky :)
O BF toho bylo napsáno hodně. Pokud vás tohle téma zajímá, koukněte třeba na web nohynaboso.cz (je skvělý a rozhodně doporučuju k pročtení) nebo na blog vivobarefoot, kde je toho taky spousta zajímavého. V zásadě jde o to co nejlíp imitovat chůzi na boso, ke které byly naše nohy stvořeny. Názor si každý musí udělat sám. Já jsem dospěla k závěru, že tudy ano. Jedním z klíčových argumentů byla zkušenost mnoha "barefootistů", že BF botky jsou jediné, u kterých necítí známý úlevný pocit, když je vyzují. Popravdě už si nepamatuju, kdy jsem naposledy měla boty, o kterých bych to mohla říct. Nemám nohu nijak nestandardní, obyčejnou, úzkou, na ženu krapet větší, ale konfekční. A přesto mě spousta bot různě tlačí přes prsty, nutí vtáčet palec...
Původně jsem si chtěla pořídit lehké Vivo Ultra, ale v obchodě mi doporučili vzhledem k mým potřebám Stealth. Nakonec se rozhoupal i můj ze všech nejlepší a tak jsem z obchodu odcházeli s novým obutím oba. Já verzi Stealth L BR Grey/ Lemon a manžel Stealth M BR Black/ Red
Botky jsme kupovali v Praze v kamenném obchodě a za své :) Na aktuální výběr Vivo se můžete kouknout sem.













Stealth jsou určené pro běh na tvrdém povrchu, fitness a podobně. Já jsem chtěla botky hlavně na běžné chození venku, v běžném terénu. Když jdu s dětmi na procházku, na výlety a podobně. Nechtěla jsem botky městské, ale ani vyloženě sportovně vypadající.

A moje postřehy o prvních týdnech nošení?


  • Botky jsem nezvládla pořádně nafotit, byly brzy zprasené od bahna. Probližší fotky vás tedy odkážu k prodejci
  • Botka má reflexní špičku a paspulku kolem šněrování. Na normálním světle to ale není vidět, ypadá jako obyčejná lehce pogumovaná. Hodně zajímavé je to na černé variantě mého muže. Netušila jsem, že černý povrch může být reflexní a ono jo :)
  • Podrážka při běžném nošení a neklouže. Problém bude mít na bahnitém kopci a podobně. K tomu, na co je určená, ale slouží dobře.
  • Velikost mi sedí podle tabulky (noha má 26 cm + nadměrek - vel. 41). S nadměrkem je třeba počítat a ten cca centimetr tam mít. Jinak noha nemá při běhu dostatek místa a BF ztrácí trochu smysl. Snesla bych botu trochu užší, ale to je holt problém mých úzkých nohou, ne boty.
  • Jsou neskutečně pohodlné. Na noze je téměř necítím, netíží, netlačí, netáhnou... Přitom ale dobře drží na noze a nepadají. Prsty mají dostatek místa i při běhu. Ani po celém dni nemám potřebu zouvat se a nechat nohy odpočívat.
  • Skvěle se v nich řídí. Fakt :)
  • Podrážka je velmi tenká, maximálně ohebná.  Nášlap mi připomněl pocit, jaký jsem mívala za mlada v čínských keckách. Tuto je ale ještě tenčí. Opravdu cítíte kamínky a klacky pod nohama. Nebolí, ale víte o nich. Zjistila jsem, že se díky tomu víc soustředím na to, kam šlapu. Což je třeba při běhu docela dobré. Při procházkách a relaxování venku dostává tělo zase další informace ke zpracování a prožitek z místa a okamžiku je jakoby komplexnější. Neumím to dobře popsat, ale cíťové mezi vámi mě třeba pochopí :)
  • Nehřejí. Není v nich teplo. To může být pro někoho plus, pro jiného minus. Pokud venku není zrovna teplo, beru do nich teplejší ponožky. Jsem zmrzlík. V létě ale budou příjemné, noha se nebude pařit. Že by mi v nich ale byla zima, to se říct nedá. Jen prostě nehřejou. Ve velkém větru do nich táhne :)
  • Velmi rychle postřehnete, že chodíte a hlavně běháte jinak. Tolik nedupete. Ono to ani nejde. Jsme zvyklí chodit hodně přes paty a zvlášť při spěchu nebo ve vzteku vyloženě dupat patami o zem. Když jdeme ale naboso, bolelo by to a proto našlapujeme jinak, víc na střed chodidla. V barefootech to je stejné. Nášlap prudce na patu bolí. Odborníci se ale shodují, že právě to je jeden z hlavních přínosů bosého chození - přirozený a zdravý způsob našlapování, kdy nárazy tlumí klenba nohy. Nepotřebujete pak tlusté odpružení pod patou, protože jednoduše na ni nedupete. Při běhu se paty země dotýkají jen velmi málo.
  • Ze začátku jsou nohy unavené a trochu bolí. Svaly jsou prostě namožené. Tenhle pocit dobře znají všechny ženy, které nosí různé typy obuvi. Když si poprvé po zimě vezmete balerínky, když po dlouhé době jdete v podpatcích... Noha pracuje jinak, zapojují se jiné skupiny svalů a námaha bolí. Během pár dní se to ale srovná. 

  • Recenzi budu aktualizovat, jak budou přibývat zkušenosti a postřehy.
  • Ještě nemůžu posoudit životnost bot. Nosím je asi měsíc víceméně denně, všechno drží, nikde nic nepraská ani se neodlepuje. Někteří majitelé Vivo botek si stěžovali na nepříliš vysokou životnost, takže jsem nakupovala v ČR kvůli případné reklamaci. Na eBay a podobně se dají sehnat o něco levněji, s reklamací to ale může být problém.

Celkově vzato jo, jo, jo :) Jsem s nimi maximálně spokojená a rozhodně doporučuju k vyzkoušení. Jen doufám, že botky budou dobře držet a na reklamaci nedojde.

Co vy a barefoot? Znáte? máte? Jak jste spokojení?

14 komentářů:

  1. Manžel si kúpil. A nezvykol si. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jituš, já mám ty stejné jako ty cca 14 dní doma a jsem z nich nadšená. Já ráda chodím bos, tak si ty hrbolky užívám konečně i v botách, ve kterých mi není těsno.

    OdpovědětVymazat
  3. já už mám více než rok taky BF boty - ahinsashoes a jsem maximálně spokojená. Nenosím téměř nic jiného. Jsem za tenhle "nový" proud moc ráda. Alena

    OdpovědětVymazat
  4. jéé to je super, výborná volba :-)... my je máme taky i naše děti a je to pecka!!!
    doporučuji pořídit i ty dětské. Naši kluci nechtějí nosit už žádné jiné boty.http://plenkacci.blogspot.cz/2015/04/moje-nadseni-z-barefootovych-bot-nejen.html

    OdpovědětVymazat
  5. Já mám ultra s vnitřní vložkou a jsou super :-), v létě nosím bez vložky, s vložkou pak dlouho do podzimu a i zbrzka na jaře :-). mám je od loňského léta a zatím drží. mám i na běhání v terénu trail freak a príma. je skvělé, jak jsou ty botky lehounké a prostorné :-). zkoušela jsem i achiles pantofle a nesedly mi :-(. dost přemýšlím, že si pořídím právě ty stealth.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ähojky, chci se zeptat na ty ULTRA? Máte ty obyčejné nebo ULTRA II? Nemůžu se rozhodnout, které si vybrat. Mám už doma traily a jsem spokojená. Ale ty ULTRA nemají tu oděruvzdornou podrážku, tak mám strach, aby přežily. A vložku máte tu pod chodidlo, nebo tu celou neoprenovou? Díky za nějaké podrobnější informace. N.

      Vymazat
  6. Dobrý den Jíťo, chci se zeptat, zda jste s botkama pořád spokojená. Zvažuji koupi svých prvních BF bot a rozhoduji se mezi těmito a Vivobarefoot Trail. Díky, Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zatím drží perfektně. Jen se mi nedaří udržet je světlé. Chodím v nich naprostou většinu času (v podstatě tak do nuly, až pod nulu obouvám zimní, nebo když vím, že budu venku dýl, fouká, je vlhko...) a v synkově lesní školce je nesmírně bahnito. Takže vypadají špinavé, i když je pečlivě vydrbu a vyperu. Jinak jsem s nimi stále maximálně spokojená, drží v botně, žádná závada se neobjevila. Některé modely prý trochu zlobí, mně tyhle drží skvěle a i další vivo, které mám, jsou perfektní. Možná mám kliku :)
      Dnes bych asi dost zvažovala, jestli tyhle, nebo tu voděodolnou verzi Stealth WP. Tyhle jsou skvělé, ale kvůli prodyšnosti jsou opravdu promokavé a profoukavé. Takže teploučko v nich fakt není :) Dřív jsem byla zvyklá odchodit v teniskách v podstatě celou zimu (v Praze to není až takový problém), ale v těchhle je mi zima. Na druhou stranu s ev nich noha nepaří ani v pařáku :)

      Vymazat
    2. Dobrý den Jíťo,
      moc děkuji za odpověď. Už jsem byla rozhodnutá, že si pořídím tyhle, protože je chci na běžné nošení a případné běhání po zpevněných cestách. Ale teď zase váhám. Jsem zmrzlík, potřebuji, aby mi bylo na nohy teplo. Možná by to vyřešila ta varianta WP, ale ta se mi zase moc nelíbí barevně. Jaký je ten druhý model, co od Viva máte? Děkuji a přeji hezký den, Dana

      Vymazat
    3. Za málo :)
      Od Vivo mám ještě semišové Gobi, ale to jsou spíš městské botky, do přírody je nenosím. Mám navíc světlé, lososové, tak si je snažím udržet aspoň trochu nezabahněné :) Viděla jsem je ale i v hladké hnědé kůži a ty už bych se nebála vzít do lesa. Na běh ale určitě ne, jak jsou vyšší. Myslím, že jsou lidé docela spokojení s těmi Eva s neoprenovou vložkou, ale mně byly moc široké. Koukala jsem i na Trail Freak, ale několika lidem kolem mě poměrně brzy odešly, tak jsem se trochu bála do nich jít. Možná se už zlepšily, kdo ví. Osobní zkušenost s nmi tedy nemám.
      A moje třetí jsou balerínky Jing jing a ty, pokud se vybere dobrá velikost, jsou úplně parádní a maximálně pohodlné. Velikost to totiž chtělo u předchozího modelu o číslo větší. Minulé léto byly trošku inovované, tak to chce asi raději vyzkoušet a nebrat na slepo přes e-shop, pokud to jde.
      No a teď si brousím zuby na trekovky, asi vyhraje Hiker.

      Vymazat
  7. Pokud hledáte opravdu lehkou běžeckou botu a zároveň má mít i dobrou podrážku, co takhle Nike Flyknit Racer? Váží jenom 160 gramů, takže ji používají i na normální nošení do práce. Např. tento model http://www.mujbeh.cz/nike-flyknit-racer-526628-60711

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, lehkou botu hledám, ale hmotnost není všechno. Chci zároveň botku prostornou v oblasti prstů, maximálně přizpůsobivou a neomezující nohu v pohybu a to mi zatím nabízí jen barefoot botky. Vyzkoušela jsem jich víc, ale tyhle BF mi zatím sedly naprosto nejvíc.

      Vymazat
  8. no já jsem s vivobarefoot spokojeny momentálně mam tyto boty http://vivocb.cz/home/106-26.html

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Jitu,

    děkuju za recenzi, uvažuju o prvním pořízení vivobarefoot, mohu se zeptat cca po roce, co tenhle článek i diskuze stojí, jakou živnost si jaké jednotlivé typy bot zachovaly?

    Případně, máš zkušenost i s nazouváky bez vázání?

    Objednáváš boty na https://www.vivobarefoot.cz/ nebo jsi zkusila třeba si i nechat poslat ze zahraničí za levněji?

    Dočetl jsem se na internetu dost negativní ohlasy na zamítání reklamací ze strany Vivo..

    Díky za odpověď, jestli se k téhle zprávě dostaneš.

    Měj se fajn!

    Komorebi

    OdpovědětVymazat

Děkuju za návštěvu a za komentář :)
Všechny reakce mě moc těší a podle možností se snažím i odpovídat.