pátek 31. srpna 2012

Moje ideální plenková výbava

Když jsem před dvěma roky touhle dobou vymýšlela, co všechno si pro své prťátko pořídit, měla jsem informací mnohem míň než dneska. Na netu toho bylo dost, ale informace byly většinou hodně neutříděné. Za tu dobu toho hodně přibylo. Co mi chybělo asi nejvíc, byl nějaký přehled „ideální plenkové výbavy“, kterého bych se mohla chytnout. Tenhle článek je takovým pokusem. jak by tedy vypadala moje ideální plenková výbava v různém věku dítěte?

Poslední aktualizace 8.10.2013


Ideální plenková výbava pro novorozence a kojence před zavedením příkrmů

S příchodem druhého miminka jsem oprášil svoji novorzeneckou výbavičku a nestačila se divit. Co mi u synka maximálně vyhovovalo, to teď není ideální. A naopak. Vojta kakal ukázněně jen při kojení, jinak nikdy.  Narodil se čtyřkilový a rostl rychlostí blesku. Takže na něj byly ideální kalhotkové plínky. Čtverce jsem naopak prakticky nepoužila. Nešlo mi to, nebavilo mě to a nevyhovovalo mi to. Nakoupila jsem mix různých levnějších plenek, vesměs menší velikosti (cca 3-9 kg). KOlem 3m jsem začala šít klasické jednovelikostní plínky, které by ale byly seděly už mnohem dřív.
Dcerka naproti tomu kaká skoro kdykoli může, takže přebaluju dost často. Narodila se průměrně veliká a roste taky tak nějak normálně. Vzala jsem na milost čtvercovky a první týdny požívala prakticky jen novosklad. Cokoli jiného mi na ní připadalo neforemné a netěsnilo kolem nožiček. Dobré byly jen moje kapsovky. Kolem 3 týdnů (3,8 kg) jsem vyzkoušela svoje jednovelikostní plínky a seděly krásně. Dokonce podstatně líp než kupované malé plínky po Vojtovi. Ale jejik savost je pro Valentýnku (teď 6 týdnů) zatím zbytečná. Zamilovala jsem si ale vícevrstvé plínky z bambusového froté a obohatila jimi svoji výbavu. Vali je nosí na kalhotkový sklad, Vojta do kapsovek.

cca 20 - 30 čtvrecovek – na blitíčko, na přebalování na novosklad, pokud by došly kalhotkové plínky. Kikko Lux nebo Libštátské extra kvalita (těm bych dala přednost, jsou vyráběné v ČR, kdežto Kikko je Čína).
10x dobře padnoucí kalhotkové plínky na doma – fajn byly flanelky a bambusky Baby Lucy XS/S. Perfektně pochytaly všechnu vaječinku, dobře seděly a vcelku rychle schly. Poměr cena/ výkon je dobrý. Můžete ale pořídit rovnou jednoveliostní, dítě do nich brzy doroste. Od 4 kg by už měly hezky sedět. Zajímavou alternativou můžou být plenky koupené na Fleru a podobně, většinou jsou stejně kvalitní jako značkové, nebo i lepší, ale bývají levnější. 

alternativně 10x vícevrstvé bambusové plenky - skvělé jsou vícevrstvé plínky z pružného bambusového froté. Šijí je Anavy, ale dají se koupit i neznačkové na Fleru a podobně. Kupujte velikost S (cca 33 x 33 cm). Miminku je dáte na kalhotkový sklad se snappi sponkou, staršímu dítěti narovno do svrchňáčků, do kapsovek nebo do nočních plenek. Výhodou je i rychlejší schnutí oproti kalhotkovým plínkám a taky nižší cena.
6x kalhotkovéplínky na ven – dobré byly bambusky Baby Lucy, líbí se mi i jejich velurky Organic. Dále Little Lamb, Lollipop... v podstatě jakékoli bambusky, aby déle vydržely. Od cca 4 kg i jednovelikostní Anavy a další značky podobného střihu.

alternativně 6x vícevrtsvé bambusové plenky s vkládačkou navíc
Určitě by šla část (nebo všechny) nahradit vícevrstvými plenkami Anavy na kalhotkový sklad.
4x AIO (kapsové nebo SIO) – chlubící plínky na návštěvy, po doktorech, na ven, když je v plánu přebalování  někde na veřejnosti... Pop-In, GroVia, Tots Bots, Anavy Easy 2012, Bamboolik... nemám ale vyzkoušeno, doporučuju, co mi bylo doporučeno. Vyzkoušené mám doma šité kapsovky a miluju je :) AIO ale rozhodně nejsou nutné.
4x noční plenky – dostatečně savé. Od narození seděly Lotties Soft. Dají se použít Anavy jednovelikostní, Ellas House Bum Hugger, Petit Lulu noční, noční Bamboolik... Využijete je tak od 2 měsíců, kdy už děti většinou v noci nekakají a není třeba přebalovat po každém kojení.
3x svrchní kalhotky – Thirsties DuoWrap (za mě nejlepší), Imse vimse Organic, Baby Lucy Fix, Haipa-daipa, Bamboolik... Svrchní kalhotky se vyplatí koupit menší velikost. Jednovelikostní sice budu sedět celkem rychle, ale ty menší drží plenku přeci jen líp. Nejcitelnější rozdíl je, pokud chcete používat čtvercovky.
2x vlňáčky nebo flísáčky na noc - Disana, Merinostar, flísáčky Anavy nebo Haipa-daipa. U letního miminka bych upřednostnila flísáčky před PULkami. Jako největší držáky se ukázaly doma pletené vlňáčky. Můžete je koupit na Fleru, Facebooku nebo zaúkolovat babičku (jen pozor, aby byly ze 100% ovčí vlny nebo merina - zase třeba na Fleru).
Vkládačky – nejvíc se mi líbí vkládačky Baby Idea a Anavy, volila bych typ „nudle“, který se dá různě naskládat pro kluky a holčičky. Stačí pár kousků protože ke všem kalhotkovým plenkám se vkládačky prodávají v sadě.
Separačky – celulozové Popoliny (vyzkoušla jsem a jiné už pro novorozence nechci)
K výbavě bych ještě připojila 1-2 snappi sponky, pytel na plínky na procházky, 25-30 ks látkových ubrousků (mám vyzkoušené Imse Vimse, dobré jsou prý i Anavy a jiné podobné) a 2-3 pratelné přebalovací podložky.
Rozhodně bych nedělala celou výbavu z AIO (a zejména z SIO, které teď na trhu převažují). Moc si neumím představit, jak by zvládaly vaječinku a zejména pak několikadenní nálože, které některé děti produkují. Naopak si celkem dobře umím představit výbavu komplet z vícevrstvých plenek a vkládaček.

Po zkušenostech se dvěma dětmi bych určitě nekupovala klasické novorozenecké plínky 2-6 kg. Většině miminek vydrží max. do 3. měsíce. Smysl mají pro dvojčátka a nedonošené děti. A i ty větší (3-8 nebo 9 kg) se mi teď už jeví jako zbytečná investice. Kupovala bych rovnou jednovelikostní plínky a počkala, až do nich miminko doroste. Nemělo by to trvat dýl než do konce šestinedělí. A do té doby bych používala čtvercovky a vícevrstvé plínky. Valentýnka se narodila s cca 3,25 kg a jednovelikostní plenky jí byly od začátku. Přesto mi u ní v prvních týdnech vyhovovaly víc čtverce. Kakala opravdu nonstop. To ale dopředu neodhadnete :-/

Starší kojenec/ batole po zavedení příkrmů

S Vojtou mě začaly bavit obyčejné čtvercovky narovno. Je to bleskové a pohodlné přebalování, dělají štíhlý zadeček a jen minimálně omezují v pohybu. Svoji ideální výbavu bych tedy doplnila o několik kousků bambusových čtvercovek nebo vícevrstvých plenek. Kdo je nakoupil už pro novorozence, jen pokračuje v jejich používání :)
na doma – 10 – 15x bambusové vv Anavy (bambusové čtverce i VV se dají koupit i na Fleru a podobně)
na ven a na spaní – 8 – 10 bambusových kalhotkových plen Anavy, Merinostar, Šijem dětem, Baby Lucy Organic, Lollipop, Tots Bots Bamboozle, Little lamb, Anavy noční...
na parádu – několik normálních a kapsových AIO – anavy Easy 2012, POPnGRO, Tots Bots, Blueberry, Bamboolik... Je třeba přebalovat častěji, 3 hodiny rozhodně většině dětí už nevydrží.
2x PUL svrchní kalhotky – Anavy, Thirsties, Imse Vimse, Haipa-daipa, Bamboolik...
2x vlňáčky nebo flísáčky – Disana, ručně pletené; flísáčky Anavy nebo Haipa-daipa. Zase platí, že na léto bych některé PULky nahradila flísáčky.
Vkládačky – jen bych přikoupila další kousky k těm, co bych už měla. Případně bych použila vícevrstvé plínky.
Separačkybych buď neřešila vůbec, nebo nastříhala nejlevnější fleecovou mteráž (mám z deky Irma z IKEA). Z jednorázových jsou na tohle období fajn viskózové Popolini

Lezoucí/ chodící dítě, nekojené dítě

Na doma - jakékoli kalhotkové plínky. Čtvercovky a vícevrstvé na rovno do svrchňáků mi nevyhovují, při pohybu se shrnují mezi nožičkama. Začala jsem s chutí používat i kapsovky. Na doma je stačí vycpat 1 čč a  vkládačkou nebo vícevrstvou bambuskou, takže je to hezky štíhlé balení. Doma mi nevadí, že je třeba přebalit častěji (u nás to takhle vydrží hodinu až hodinu a půl, bmbuska déle).
Na ven a na spaní - bambusové kalhotkové plínky, na spaní přes den klidně i čtvercovky s bambusovou vkládačkou z předchozí výbavy. Na ven AIO už nepoužívám, nejsou na ven dostatečně spolehlivé. Musí se dřív přebalit, jinak provlhají kolem nožiček.
Svrchní kalhotky - 2x PUL a 2x vlňáčky stejně jako v předchozím období (aktuálně mám 1x PUL, 2x vlňáčky a 1x natahovací flísáčky)
Separačky - vyhovují mi pratelné fleecové, ale občas ráda použiju i celulozové (když rostou zoubky, synek je nemocný... a na pár dní bojujeme s průjmíkem)

Moje skutečná plenková výbava nebyla zdaleka tak pestrá a promyšlená. Ne všechny plínky seděly, ne všechny se osvědčily. Taky peněz není zdaleka na rozdávání. A jelikož jsem duše podnikavá, pustila jsem se postupně do šití vlastních plínek. Postupně jsem našila kompletní výbavu a můžu hrdě říct, že je miluju. Vždycky, když je beru do ruky, vzpomenu si na lopocení u šicího stroje a mám ze sebe radost, že jsem něco vytvořila vlastníma rukama. Takže na blogu můžete najít i spoustu článků o mých plínkách značky DIY :)

3 komentáře:

  1. Máš to super sepsané, jen já jsem zjistila,po přečtení spousty rad kolik čeho, že mi vyhovuje úplně něco jiného než jsem zatím četla :-).

    OdpovědětVymazat
  2. Je takéto látkové plienky možné používať, aj keď dieťa už od 6-8 mesiacov musí byť v jasliach? (V zahraničí nie je zďaleka tak dlhá materská ako v česku a na slovensku)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ziju ve Francii a mozne to je, ale zalezi na dohode. Ne vsechny jesle nebo chuvy latkovky prijmou. Nektere jesle a chuvy pouzivaji latkovky vlastni, nektere akceptuji je davat, kdyz vsechno prinesete a vecer zase spinave odnesete. Urcite je nutne mit vychytany system, ktery je spolehlivy (neproteka), hodne se doporucuje AIO, ze jsou "jako vyhazovaci, jen je pak date do pytle na pleny", ale me se na syna neosvedcily a chuva bez problemu akceptovala pouzivat kalhotkove pleny + svrchnacky a nemuze si je vynachvalit. Ja vzdy rano dodam ciste pleny a odpoledne odvezu spinave. Dala jsem ji i nekolik jednorazovek, pro jistotu, ale jeste nikdy je nepouzila...

      Vymazat

Děkuju za návštěvu a za komentář :)
Všechny reakce mě moc těší a podle možností se snažím i odpovídat.